מה כדאי לדעת לפני שבוחרים תרומת ביצית?

הקדמה הרפואית הביאה עימה תועלות רבות והצילה את חייהם של רבים. אך מלבד זאת, עולם הרפואה היום מסייע לנשים רבות להביא חיים חדשים לעולם, וזאת היא אחת ממטרותיה של תרומת הביצית. התהליך מאפשר לנשים רבות להיכנס להריון וללדת ילדים בריאים משלהן, וכיום מדובר בהליך מוסדר בחוק שבאמצעותו ניתן לקבל תרומת ביצית מתורמת בארץ או בחו"ל. כל הפרטים שיש לדעת לפני קבלת תרומת ביצית – במאמר הבא.

מי יכולה לתרום ביציות?

לפני שבוחרים את התרומה, כדאי לדעת כי בחוק הישראלי ישנם כללים ברורים אשר מגדירים במדויק איזו אישה יכולה לתרום ביציות. ראשית, על מנת לוודא את בריאות הביציות, התורמת יכולה להיות בין גיל 21 לבין גיל 35, ועליה להסכים לתת את התרומה מרצון חופשי. המתנדבת יכולה גם להיות אישה העוברת תהליכי הפרייה חוץ גופית המחייבים שאיבת ביציות. על מנת לוודא את הסכמתה ואת בריאותה של התורמת, היא נדרשת לעבור סדרה של בדיקות מעבדה ובדיקות רפואיות, כשלבדיקות אלו תצורף חוות דעת פסיכולוגית. תורמת שקיבלה אישור להתחיל בתהליך תוכל לעבור לא יותר משלושה מחזורים של שאיבה, ובין כל מחזור שאיבה למשנהו חייבים לעבור 180 ימים לכל הפחות. יש לציין כי התורמת יכולה להחליט שהיא מבטלת את הסכמתה לתרומה, אך במידה שכבר בוצעה ההפריה, היא לא תוכל לעשות זאת.

ועדת חריגים

החוק במדינת ישראל אינו מאפשר בדרך כלל לאישה לבחור במדויק את התורמת שלה. הוא אינו מאפשר למשל לקבל תרומת ביצית מקרובת משפחה ולרוב גם לא ניתן אישור לקבל תרומה מאישה נשואה, אלא אם התקבל אישור לכך מוועדת חריגים. כלומר, תרומת הביצית תהיה לרוב אנונימית, אך גם ישנם מקרים שבהם תתכן קבלת אישור מיוחד מוועדת חריגים. אף על פי שתרומת הביצית היא אנונימית, לעיתים ניתן יהיה לקבל מידע בסיסי על האישה בהתאם לבדיקות שעברה ובהתאם לפרטים שמילאה בטפסים. בין השאר, במקרים רבים יהיה אפשר לקבל מידע רפואי וגנטי על התורמת, שכן תרומת הביצית נבדקת, כמו גם מצבה הבריאותי של התורמת. במקרים אחרים יהיה ניתן לדעת פרטים אישיים על התורמת בהתאם לטופס שהיא מילאה ובהתאם לנתונים הקיימים במערכת. בכל מקרה, האישה המקבלת את התרומה יכולה כמובן להתייעץ עם הרופא המטפל ועם גורמים רפואיים אחרים.

תרומה מחו"ל

מלבד האפשרות לקבל תרומת ביצית בארץ, מאז שנת 2005, קיימת אפשרות להיעזר מתורמות בחו"ל. יש לציין כי גם במקרה זה, מתבצעת שאיבת ביציות באופן אנונימי, והאישה המקבלת את התרומה לא תוכל לדעת מהי זהותה של התורמת. במקרה שבו מעוניינים להיעזר בתורמת מחו"ל יש לעשות זאת באמצעות הליך מסודר, דרך יחידת IVF הישראלית. באופן זה אין צורך בנסיעה לחו"ל; הביציות מובאות לארץ לאחר שמשרד הבריאות הישראלי קיבל את כל המידע הרפואי הנדרש בדבר התורמת והבדיקות שהיא עברה.

לסיכום, תרומת ביצית היא הליך שבשנים האחרונות הפך לקל ולנגיש הרבה יותר עבור נשים רבות. על מנת לקבל מידע נוסף וכדי להתחיל בתהליך, האישה נדרשת לפנות לרופא המטפל בה, שיוכל לייעץ ולספק ליווי רפואי מתאים.