בחירת מין העובר? קיים דבר כזה?

לאורך ההיסטוריה, נשמר האיזון שבין עוברים ממין זכר לבין עוברים ממין נקבה, ולכאורה נדמה כי הסטטיסטיקה יוצרת מצב שבו מספר הגברים והנשים שווה, פחות או יותר. אלא שהסטטיסטיקה היא נטולת אינטרסים ואינה מוודאת שאיזון זה נשמר בכל משפחה ומשפחה באופן פרטני. כך מתרחש מצב שבו באותה המשפחה ישנם שלושה או אפילו ארבעה ילדים בעלי אותו מגדר. במקרים אלו עולה השאלה בדבר האפשרות לבחור במין היילוד בהריון הבא. על כך במאמר הבא.

שאלה מוסרית

כאמור, באופן טבעי היחס שבין עוברים זכריים לבין עוברים נקביים נשמר ללא צורך בהתערבות. על כן, ביצוע של פעולה אקטיבית המתערבת ביחס הזה צריכה להיעשות בחוכמה ובזהירות. עוד לפני שהייתה קיימת הטכנולוגיה לבחירת מין העובר, היה מקובל בתרבויות מסוימות להמשיך את ההריון של עוברים ממין זכר ולסיים את ההריון בהפלה כשמדובר בעוברים ממין נקבה. דרך פעולה זו הייתה נהוגה למשל בסין, והיא יצרה מצב שבו מספר הגברים היה גדול משמעותית ממספר הנשים וכך גברים רבים נותרו ללא בת זוג. האפשרות לבחור במין היילוד מעלה גם שאלות אתיות נוספות, שכן אם ניתנת האפשרות לבחור במין העובר מדוע שלא תינתן האפשר לבחור בצבע השיער והעיניים ו"לתכנת" את העובר כרצון ההורים. עם זאת, מכיוון שהמחוקק מכיר ברצונם של ההורים בילדים משני המגדרים, הוא מתיר אפשרות זו בתנאים מסוימים.

באילו מקרים ניתן לבחור במין העובר?

כשמדובר בבחירת מין העובר, העניינים מורכבים נדרש אישור מיוחד מטעם משרד הבריאות. יש לציין כי באופן כללי משרד הבריאות של ישראל אינו מאשר בקלות בקשות מסוג זה, ויש צורך לעמוד בתנאיה של ועדה ארצית. מי שזכאי לפנות לוועדה הם: בני זוג נשואים, בני זוג הידועים בציבור ואישה פנויה. לאחר הפנייה הראשונית לוועדה, נבדקת הבקשה של הפונים בהתאם למספר קריטריונים שנקבעו בחוק. בין השאר על הפונים להוכיח כי תתרחש פגיעה בבריאות הנפשית של ההורים אם לא יותר להם לברור את מין היילוד. קריטריון אחר הוא הורים שיש להם ארבעה ילדים לפחות מאותו המין, וקריטריון נוסף כולל מצב שבו ברירת מין העובר נדרשת להיוולדו של תינוק בריא.

תהליך הפנייה

כדי לפתוח בתהליך, יש להגיש בקשה לוועדה הארצית לברירת מין הילוד באבחון גנטי טרום השרשתי. את הבקשה ניתן לשלוח בדואר לכתובת שמפרסם משרד הבריאות באתר האינטרנט, וניתן גם לשלוח את טופס הבקשה באמצעות הדוא"ל או הפקס המפורטים גם הם באתר. לאחר שליחת טופס הבקשה הראשוני, ייתכן כי מהפונים תידרש השלמת מסמכים או קבלת חוות דעת של פסיכולוג. בסופו של תהליך ליקוט המסמכים הנחוצים, הוועדה תתכנס, תקבל את החלטתה, והפונים יקבלו מכתב רשמי המעדכן אותם בנושא. לאחר שהוועדה אישרה את התהליך, הפונים ימשיכו בטיפול הנדרש באופן פרטי. אם הוועדה לא אישרה את הבקשה, ואם ישנן נסיבות הדורשות עיון חוזר בבקשה, יש אפשרות להגיש ערעור בהתאם למפורט באתר האינטרנט של משרד הבריאות.

כיצד מבוצע תהליך הבחירה במין העובר?

כיום, הברירה של מין העובר כוללת אבחון גנטי, והיא נעשית באמצעות הפריה חוץ גופית. במקרה זה יהיה צורך בתרומת ביצית או בשאיבת ביציות מהאישה המעוניינת בברירת המין. לאחר שמבצעים הפריה חוץ גופית, יש לזהות את מין העובר כ-72 שעות לאחר ההפריה, ובהמשך מתבצעת השרשה של העובר ברחם של האישה.

על מנת שתהליך זה יסתיים בהצלחה, מומלץ להתייעץ עם גורם רפואי מומחה ובעל ניסיון שילווה את הפונים לאורך התהליך ויוכל לספק להם את כל המידע הנחוץ להם.