מה זה הריון כימי?

 

נשים רבות מצפות לרגע שבו יוכלו לבשר לבני המשפחה ולחברים על ההריון המיוחל שלו חיכו. ישנם מקרים שבהם הרגע המשמח מגיע במהירות, אך נשים רבות אחרות נדרשות לעבור תהליך ארוך קצת יותר. לעיתים כחלק מן התהליך, במיוחד כאשר עוברים טיפולי פוריות, חוות הנשים תחושות שונות או מתנסות באירועים שאינם נפוצים בהכרח במקרים של הריון ספונטני. אחת מהתנסויות אלו הוא ההריון הכימי, מצב רפואי שאינו מוכר מאוד, ועל כן עלול לעורר בלבול רב. כדי לפזר את הערפל וכדי להבהיר את חוסר הוודאות סביב הנושא המורכב הזה, מומלץ לקרוא את המאמר הבא.

מהו הריון כימי

הסיבה לכך שהריון כימי מתגלה במצבים של טיפולי פוריות, נעוצה באופי הבדיקות הנערכות במהלך טיפולים אלו. בהריון כימי, בדיקת הדם המתבצעת לאחר ההפריה, עשויה להצביע על קיומו של הורמון בטא בדם (הורמון ההריון HCG). אך במצב של הריון כימי, בבדיקת אולטרסאונד אצל הרופא המטפל, לא ניתן יהיה לאתר שק הריון, ולמעשה מדובר בהפלה שהתרחשה בשלב מוקדם מאוד, בדרך כלל עוד לפני מועד קבלת הווסת או בסמוך לה. על כן, נשים רבות שאינן מבצעות בדיקת דם סמוך להפריה, כלל אינן מודעות לכך שהיא התרחשה, ולמעשה מדובר במצב נפוץ למדי, מצב שהתרחשותו מתגלה בעיקר בשל קיומן של בדיקות הדם שהוזכרו לעיל. על כן, אין זה תמיד מומלץ לבצע בדיקות הריון במועד מוקדם מדי, וחשוב לדעת כי כ-30% (ויש האומרים כי אפילו יותר מכך) מהביציות המופרות אינן מצליחות להשתרש כראוי ברחם.

מהן הסיבות להריון כימי

לא תמיד ניתן לדעת מדוע ההריון לא התפתח כראוי, אך בחלק גדול מהמקרים הסיבה לסיומו נובעת מכשל גנטי במפגש שבין הזרע לבין הביצית. לעיתים איכות הזרע או איכות הביצית הן הסיבה לאי הצלחת ההפריה, וכאשר המקרה חוזר על עצמו, ייתכן כי יהיה צורך בהמשך בירור רפואי. במקרים רבים, כחלק מטיפולי הפרייה, ניתן לבצע שאיבות ביציות על מנת לבודד את הביציות שאיכותן גבוהה, וכמו כן, לבצע תהליך דומה בזרע של האב המיועד. במקרים אחרים, תרומת ביצית עשויה להיות הפתרון המתאים, וניתן לשקול גם אפשרות זו. בכל מקרה, על מנת להתאים את הטיפול הנכון, כדאי לבחור ברופא בעל ניסיון בתחום הפוריות. רופא זה יסייע לאבחן את הסיבה להריון כימי (במידה שהוא חוזר על עצמו) ויוכל לשלול את קיומם של גורמים נוספים כגון ליקוי במבנה הרחם, זיהומים שונים או רמות הורמונים שאינן תקינות. כך ניתן יהיה להגדיל את הסיכויים להשתרשותו של הריון תקין בפעם הבאה.

האם יש צורך בטיפול מיוחד לאחר הריון כימי

מכיוון שהריון כימי הוא דבר נפוץ יחסית, לאחר הפעם הראשונה שהוא מתגלה, לא נמהר בהכרח לבצע בדיקות רפואיות לבירור הסיבה שלו. אין גם טעם להמתין לפני הניסיון להיכנס שוב להריון, וייתכן בהחלט כי בפעם הבאה ההריון ייקלט כראוי. כאשר מדובר במצב שחוזר על עצמו ירצה הרופא לבצע בדרך כלל בדיקות שונות במטרה להבין את הגורם להריון הכימי. כאמור מלבד סיבות גנטיות ייתכנו סיבות נוספות להפסקת ההריון, ומומלץ גם כי האישה או בני הזוג יזכו לליווי מקצועי וצמוד.