כיצד מתבצע בפועל תהליך שאיבת ביציות?

 

הורות היא שלב משמעותי ומרכזי בחייהם של רבים, ולא מעט אנשים מחכים לרגע שבו יחזיקו בידיהם את ילדם הראשון. במרבית המקרים, הריון מושג באופן טבעי וללא קשיים מיוחדים, אך ישנם מצבים שבהם נדרשת מעט עזרה. בעבר, הפתרונות שהציע עולם הרפואה היו מוגבלים, אך לשמחת כולם, תחום הפריון הוא אחד המתקדמים ביותר. כיום ניתן להציע לזוגות וליחידים טיפולים רבים ומגוונים בהתאם לצרכים האישיים שלהם. אחד מן הטיפולים הנפוצים ביותר הוא שאיבת ביציות, ועל כך – במאמר הבא.

 

באילו מקרים יתבצע הליך שאיבת ביציות?

שאיבת ביציות הוא היום הליך מסודר ושגרתי כמעט, והוא מאפשר לחלץ מתוך השחלות ביציות בשלות לצורך הפריה. מטבע הדברים, הליך זה לא יוצע לכל אישה המעוניינת להיכנס להריון, אל רק בתנאים מסוימים:

  • במקרים שבהם טיפולים אחרים לא צלחו – בחלק גדול מן המקרים, לפני שתעלה האפשרות להליך שאיבת ביציות, הרופא המטפל יציע לאישה או לזוג מספר טיפולים תוך-גופיים. ייתכן כי האישה תעבור הזרעה תוך גופית או שתידרש לטיפולים הורמונליים שמטרתם לגרות את השחלות לגרום להבשלת ביציות. אם טיפולים אלו לא הובילו להריון המיוחל, כי אז יש אפשרות שהרופא יציע למטופלת הליך של שאיבת ביציות.
  • חסימה בחצוצרות – לעיתים, במהלך אבחון מצבה של האישה, יתברר כי ישנה חסימה בחצוצרות או שישנה בעיה מכנית אחרית. במצב זה, הביצית לא תוכל להגיע לרחם, ולא תתאפשר הפריה. שאיבת ביציות היא הפתרון המוצע במקרים רבים, שכן אז שואבים ביציות בשלות ומבצעים את ההפריה מחוץ לרחם.
  • בעיות בזרע – לא תמיד הקושי להרות נובע ממצבה של האישה. לעיתים איכות הזרע או כמות הזרע אינן מספיקות על מנת להשיג הפריה. במקרים אלו הזרע יעבור הליכים שונים ותתבצע הפריה חוץ גופית במטרה להשיג הריון. גם במקרים אלו יהיה צורך בשאיבת ביציות.
  • תרומת ביצית – שאיבת ביציות משמשת גם במקרים שבהם אין אפשרות להיעזר בביצית של האישה. במקרים כאלו תרומת ביצית היא לעיתים זו המאפשרת להשיג הריון בריא.

ביצוע ההליך עצמו

על מנת לשאוב ביציות מהשחלה נעשה שימוש במכשיר אולטרה-סאונד וגינאלי. על מכשיר זה מלבישים מחט ואותה מכוון הרופא לתוך הזקיקים לצורך איסוף הביציות. הזקיק הוא למעשה שק של נוזלים שבו מצויות הביציות, ובמהלך השאיבה נשאב הנוזל ביחד עם הביציות והם נשמרים במבחנה. בהמשך נבדקות הביציות על מנת לאתר את הביציות הבשלות המתאימות לצורך הפריה. מכיוון שמדובר בפעולה הכרוכה בכאב, שאיבת ביציות נעשית בדרך כלל בהרדמה אזורית או כללית.

 

המלצות לאחרי הטיפול

שאיבת הביציות אורכת בין 10 לבין 20 דקות, ובסופה עוברת האישה לחדר התאוששות. לאחר כמה שעות, משתחררת האישה לביתה, ומומלץ לנוח בבית ליום-יומיים. לרוב הליך שאיבת ביציות עובר ללא סיבוכים מיותרים, וייתכנו דימויים קלים וכאבי בטן קלים. אין בדרך כלל צורך באנטיביוטיקה, אך חשוב לעדכן את הרופא המטפל בדבר מצבה הרפואי של האישה ובדבר קיומן של מחלות רקע.