בדיקות הריון- מתי לבצע?

הריון היא עניין מרגש מאוד, במיוחד כשמדובר בהריון שציפו לו במשך זמן רב. נשים רבות מעוניינות לגלות את דבר קיומו של ההריון בהקדם האפשרי, בין השאר מתוך מטרה להכין את עצמן ולהתאים את התפריט התזונתי שלהן למצבן החדש. לשם בירור ראשוני על קיומו של ההריון אין צורך לפנות בתחילה לרופא, ולעזרתן של הנשים קיימות היום ערכות בדיקת הריון קלות לשימוש. אילו בדיקות הריון קיימות היום ומתי יש לבצע אותן – במאמר הבא.

מהי בדיקת הריון ביתית

כאמור, עוד לפני שפונים לרופא המטפל, ניתן לנסות לאתר את קיומו של הריון באמצעות הבדיקה הביתית. הבדיקות הקיימות היום מאפשרות לגלות מצב של הריון כבר בשלביו הראשונים וניתן לרכוש אותן בכל בית מרקחת או ברשתות הפארם. הבדיקה הביתית מבוססת על איתור קיומו של הורמון ההריון (hCG) בשתן, הורמון המופיע ממש כמה ימים לאחר ההפריה. במרבית הבדיקות, במידה שקיים הריון, יופיעו שני קווים מקבילים; אחד מהם הוא קו ביקורת המבטיח לאישה כי ערכת הבדיקה היא תקינה, ואילו הקו השני, אם הוא מופיע, מצביע על קיומו של הורמון ההריון בשתן. כיום, בהנחה שהבדיקה מבוצעת במועד ועל פי ההוראות המצורפות לערכה, אמינותה היא גבוהה מאוד והיא עומדת על 99%. יחד עם זאת, ישנם מצבים העלולים להשפיע על הבדיקה, כמו נטילתן של תרופות שונות או שתייה מרובה מאוד של מים הגורמים לדילול של השתן.

מתי מומלץ לבצע את בדיקת ההריון

מועד ביצוע בדיקת ההריון תלוי בין השאר בסוג הערכה הנרכשת. בעבר היה צורך לבצע מעקב מתמיד אחר מועד קבלת הווסת, ואת הבדיקה עצמה היה על האישה לבצע רק לאחר איחור ודאי. אלא שכיום מרבית הבדיקות מאפשרות לאתר הריון כבר יומיים לפני האיחור בהגעת הווסת. כדי לוודא כי ערכת בדיקת ההריון אכן מאפשרת זאת, יש לשים לב לכתוב על גבי האריזה ולרכוש את הערכה המתאימה. ישנן גם ערכות הריון דיגיטליות וערכות הריון המספקות מידע נוסף באשר לשבוע המשוער להריון. עם זאת, על מנת שתוצאות הבדיקה אכן יהיו אמינות, יש להקפיד שלא לבצע את בדיקת ההריון מוקדם מדי, שכן במקרים אלו ייתכן כי תתקבל תשובה שלילית שאינה נכונה. אם האישה עוקבת אחר מועדי הביוץ שלה או אם היא יודעת בדיוק מתי בוצעה ההפריה, למשל במקרים של תרומת ביצית או כאשר נעשה שימוש בביציות לאחר הליך הקפאת ביציות, מידת הדיוק של התוצאה תהיה מרבית. כך או כך, חשוב לשים לב כי את בדיקת ההריון יש לבצע בעת מתן השתן הראשוני של הבוקר, כיוון שאז ריכוז ההורמונים הוא הגבוה ביותר.

באיזה שלב יש להגיע לבדיקה רפואית?

נשים המצויות בתהליך פוריות או הפרייה חוץ גופית יהיו במעקב סדיר של רופא מטפל, ועל כן סביר להניח שהן ישלחו בשלב מוקדם יחסית לבצע בדיקות דם שונות. אך אישה המנסה להיכנס להריון ספונטני צריכה לפנות לגורם המטפל רק לאחר שמתקבלת תוצאה חיובית בערכת הבדיקה הביתית. מכיוון שאת דופק העובר ניתן לשמוע לראשונה בין השבוע השישי להריון לבין השבוע השמיני להריון, מומלץ להתחיל את מעקב ההריון בתקופה זו. כך, במידה שהרופא מחזיק במכונת אולטסאונד גינקולוגית, לעתים תוכל האישה לדעת די בהתחלה אם ההריון תקין (לפחות נכון לשלב זה). לאחר גילוי ההריון והבדיקות הראשוניות, תידרש האישה לבצע בדיקות דם נוספות ובדיקות אחרות שיוודאו את מצבה הבריאותי. הרופא המטפל ילווה את האישה לכל אורך תקופת ההריון וגם לאחריה, ויבטיח כי גם האישה וגם העובר יזכו למעקב מתאים ולטיפול ראוי.