הפרייה חוץ גופית

טיפולי הפוריות התקדמו והתפתחו מאוד בעשרות השנים האחרונות, והיום יותר ויותר אנשים אשר סובלים מבעיות פוריות יכולים בכל זאת להביא ילדים לעולם. אחת השיטות המהפכניות ביותר היא ההפרייה החוץ גופית (מה שאנו קוראים לו בדרך כלל 'הפריית מבחנה'). אז מה קורה שם בעצם?

מהי הפרייה חוץ גופית?

במצב תקין, תא זרע שנכנס לרחם פוגש תא ביצית בשל ומפרה אותו. התא המופרה מתחיל לעבור תהליכים שונים ומהירים מאוד כדי לאפשר לו להתחלק לשני תאים, שבהמשך יתחלקו לעוד ועוד תאים- עד אשר ייווצר הגוף השלם. אולם ישנם מצבים שבהם אי אפשר להפרות את תא הביצית בדרך הרגילה, ואז יש צורך לבצע את התהליך בצורה מבוקרת בתנאי מעבדה, מחוץ לגוף האישה. למעשה לוקחים תאי ביצית בשלים, תאי זרע תקינים ומפגישים ביניהם בתוך מבחנה. לאחר ההפרייה מחכים עוד פרק זמן כדי לוודא שהתאים מתחלקים בצורה תקינה, ולאחר מכן אפשר להחזיר את העובר לרחם כדי שיתפתח היריון רגיל ותקין.

באילו מקרים משתמשים בהפרייה חוץ גופית?

יש מספר סיבות שגורמות לצורך בהפרייה חוץ גופית. ישנם מקרים שבהם בעיות הפוריות מונעות את תהליך ההפרייה, לפעמים יודעים מהי הסיבה ולפעמים לא. ישנם גם מקרים שבהם ההורים נושאים מחלה גנטית חמורה, ובאמצעות הפריית מבחנה מוודאים שהעובר אינו נושא את המחלה וכך מאפשרים התפתחות של היריון תקין ובריא. ישנם כמובן מקרים שבהם יש צורך בתרומת ביצית כדי שאפשר יהיה לבצע את הפריית המבחנה.

כיצד מתבצעת תרומת ביציות?

לרוב, תרומת ביציות נדרשת כאשר גוף האם אינו מייצר ביציות בשלות ותקינות, ואז ניתן להחזיר את העובר לרחם של האם לאחר ההפרייה, או להיעזר באם פונדקאית.
החוק מגדיר מי יכולה לקבל תרומת ביצית בישראל ומי יכולה לתרום ביצית. המטרה של החוק היא להגן גם על האם המיועדת, וגם על האישה שרוצה לתרום ביציות. למעשה החוק מאפשר לנשים אשר נמצאות בעצמן בהליך של טיפולי פוריות והפריית מבחנה, לתרום חלק מהביציות שנשאבו. אפשרות אחרת היא שאישה שאינה עוברת טיפולי פוריות תסכים לעבור את ההליך של שאיבת הביציות ותרומתן. במצב כזה לפני שאפשר יהיה לבצע את התרומה, התורמת תעבור בדיקות רפואיות כדי לוודא שהיא בריאה ושהליך השאיבה לא יסכן אותה.
חלק נוסף וחשוב שהחוק מגדיר הוא תרומת ביציות עלויות. לפי החוק, התשלום הוא קבוע ואחיד בכל המקרים, ונכון לשנת 2016 הוא עומד על 20,316 ₪ עבור כל מחזור שאיבה. נשים אשר נמצאות בטיפולי פוריות ממילא, יקבלו מחצית מהסכום הזה. בכל מקרה אסור לבצע יותר משלושה מחזורי שאיבה.

טיפולי פוריות הם תהליך ארוך ומורכב, עם השלכות לא פשוטות מבחינה פיזית ונפשית, והן מבחינה כלכלית. לכן לפני שמתחילים בתהליך, מומלץ מאוד לבחור ברופא מומחה בעל ניסיון רב בתחום.