שאיבת ביציות – מה זה?

בעשורים האחרונים יש התפתחות משמעותית בטיפולי הפוריות השונים, ובזכותם נשים רבות יכולות להיכנס להיריון למרות בעיות רפואיות ומגבלות שונות. תהליך של שאיבת ביציות הוא תהליך קצר יחסית, ויש לו תפקיד חשוב בשמירה על פוריות וכניסה להיריון כאשר ישנן בעיות פוריות.

מתי מבצעים את ההליך?

ישנם מספר מקרים שבהם רופא הנשים ימליץ על שאיבת ביציות:

  1. במסגרת טיפולי פוריות- כאשר טיפולים אחרים לא עזרו, או במקרים שבהם יש מחסום פיזי שאינו מאפשר לביצית לצאת מהשחלות, או כאשר ספירת הזרע נמוכה במיוחד. במקרים אלו ההליך מבוצע כחלק מטיפולי הפרייה חוץ גופית.
  2. כחלק מהליך של פונדקאות.
  3. כחלק מהליך של שימור הפוריות- במקרים בהם האישה צפויה לעבור ניתוח או טיפולים רפואיים שעלולים לפגוע בביציות, או במקרים שבהם האישה רווקה בגילאים רלוונטיים (מעל גיל 30) מבצעים את שאיבת הביציות על מנת לשמרן בהקפאה, כך שבעתיד ניתן יהיה להפרות אותן.

כיצד ההליך מתבצע?

לפני ההחלטה על שאיבת הביציות, צריך לעבור מספר בדיקות רפואיות על מנת לוודא שההליך יהיה יעיל ובטוח. רופא הנשים ידע להפנות אותך לבדיקות הרלוונטיות. לאחר מכן יש צורך לקבל זריקות הורמונליות שתפקידן לגרות את השחלות ולעודד הבשלת ביציות רבות.

ההליך עצמו קצר יחסית ונמשך בין 10 ל-20 דקות. בגלל שיש צורך לדקור את השחלה כדי להגיע לביציות, ההליך מבוצע בהרדמה כללית כדי שלא תחושי כאב. הגישה לשחלות מתבצעת דרך הנרתיק, ובאמצעות אולטרסאונד הרופא יכול לכוון את המחט לזקיקים ולשאוב מהן את הביציות.

לאחר סיום ההליך צריך להישאר במחלקה לפחות עוד שעתיים, גם כדי לנוח ולהתאושש, וגם כדי שהצוות הרפואי יוכל לעקוב ולראות שההתעוררות תקינה ושאין כאבים או סימנים חריגים אחרים. בשלב זה יכול להיות שתחושי כאבים קלים באזור, ויכולים גם להיות דימומים קלים. בימים שלאחר השאיבה מומלץ להקשיב לגופך ולא לאמץ אותו יותר מדי.

אם יופיעו סימנים חריגים כמו כאבים חזקים, דימום כבד, חום גבוה וכו'- חשוב לפנות בהקדם לבדיקה רפואית.

מהו השלב הבא?

השלב הבא תלוי בסיבה בגינה הופנית לשאיבת ביציות. במידה והצורך הוא שימור פריון, הביציות יעברו תהליך מבוקר של הקפאה ויישמרו למשך מספר שנים.

במידה והצורך הוא טיפולי IVF, הביציות מועברות למעבדה, שם בודקים את בשלותן ותקינותן. לאחר מכן כל ביצית מבודדת במבחנה נפרדת, ואליה מכניסים את נוזל הזרע של בן הזוג. במידה והביצית הופרתה והתפתחה באופן תקין, יתפתח עובר והוא יוחזר לרחם לאחר מספר ימים.

במידה והמטרה היא פונדקאות, מדובר בהליך IVF לכל דבר, כאשר החזרת העוברים תיעשה לרחם של הפונדקאית. הליך של פונדקאות בישראל הוא הליך מורכב ויקר, כאשר יש וועדה מיוחדת אשר בודקת את המקרים השונים ומאשרת או שוללת את הזכות לבצע את ההליך.

לסיכום, ההליך עצמו של שאיבת הביציות הוא הליך קצר ונפוץ עם מעט סיבוכים. אולם לרוב הוא חלק מתהליכים מורכבים יותר, ולכן חשוב מאוד להיות במעקב של רופא פריון וותיק ומנוסה שילווה אותך לאורך כל הדרך.