מתי לבצע בדיקת הריון?

בדיקות הריון מתי לבצע?

נשים רבות מצפות לרגע הזה – תוצאה חיובית בבדיקת ההריון. לעיתים מדובר בהריון ספונטני שהושג בקלות יחסית, אך במקרים רבים מדובר בהריון שציפו לו זמן רב, ועל כן האישה או בני הזוג מחכים בכיליון עיניים לזמן שבו ניתן יהיה לבצע את בדיקת ההריון. כיום, עוד לפני הפנייה לרופא הנשים ניתן כמובן לבצע בדיקת ביתית שתסייע לאתר הריון בשלביו המוקדמים, ולעיתים אף לקבל מידע בדבר שבוע ההריון המשוער. על המועד שבו יש לבצע את בדיקות הריון – במאמר הבא.

בדיקת הריון ביתית – כיצד היא פועלת

על מנת לאשר את דבר קיומו של הריון בשלביו הראשונים, ניתן היום לבצע שתי בדיקות שונות. האחת היא בדיקת דם והשנייה היא בדיקת שתן שאותה ניתן לבצע גם בבית. שתי הבדיקות הללו מבוססות על אותו העיקרון – הימצאותו של הורמון ההריון (hCG) בדם. הורמון זה נוצר כאשר, כמה ימים אחרי ההפריה, משתרשת ברחם השליה האחראית על הזנת העובר לאורך כל תקופת ההריון. לרוב, כאשר קיים סיכוי להריון, האישה יכולה לבצע בדיקה ביתית פשוטה באמצעות ערכת בדיקה הניתנת לרכישה בבתי מרקחת ובחנויות הפארם. ערכה זו כוללת מקל שעליו שני חלונות בדיקה. חלון אחד הוא חלון הביקורת (המאשר שערכת הבדיקה תקינה) והחלון השני הוא החלון שבו תופיע תוצאת הבדיקה. אם לאחר הבדיקה מופיעים שני פסים בשני חלונות הבדיקה, משמעות הדבר היא שבשתן של האישה קיים הורמון ההריון, ועל כן סביר להניח שהיא אכן הרה. מלבד ערכות המאפשרות לאתר הריון, קיימות גם ערכות המאפשרות לקבל מידע בדבר השבוע המשוער של ההריון. ערכות אלו מתבססות על כמויות ההורמון בגוף האישה, אך כמובן שעל מנת לקבל מידע מדויק, יש להתחיל מעקב רפואי אצל הרופא המטפל.

מתי יש לבצע את בדיקת ההריון

כפי שמשתמע מהדברים הכתובים לעיל, בדיקת ההריון ביתית לא ניתן לבצע מייד אחרי ההפריה, אלא יש להמתין לפחות עד להיווצרותה של שליה ברחם. יחד עם זאת, אין הכרח להמתין יותר מדי; מכיוון שנשים רבות עוברות טיפולי פוריות שבמסגרתם מתבצעת שאיבת ביציות והליכים נוספים, והן מעוניינות לדעת על קיומו של ההריון בהקדם האפשרי, חשוב לציין כי הערכות הקיימות היום בשוק מאפשרות לאתר את ההריון עוד בטרם האיחור בקבלת הווסת. את הבדיקה עצמה יש לבצע בדרך כלל בבוקר, תוך שימוש בשתן הראשון, וזאת מכיוון שאז ריכוזי הורמון ההריון הם הגבוהים ביותר, וכך ניתן לקבל את התוצאה האמינה ביותר.

אמינותה של בדיקת ההריון הביתית

כיום אמינות בדיקת ההריון המבוצעת באמצעות הערכה לשימוש ביתי גבוהה מאוד, אך ישנם מספר גורמים העשויים להשפיע על התוצאה. כדי לקבל תוצאה מדויקת ככל האפשר יש להקפיד לבצע את הבדיקה בהתאם להוראות המצוינות בעלון לצרכן, ומומלץ שלא לבצע את הבדיקה מוקדם מדי; בדיקה מוקדמת מדי עלולה להוביל לתוצאה שלילית שגויה. כאמור רק לאחר השתרשותה של השליה ניתן יהיה לאתר את הורמון ההריון. לרוב, אם תוצאת הבדיקה היא חיובית, אכן ישנו הריון, אך במקרה של טיפולי פוריות תיתכן תוצאה חיובית כוזבת. על כן, בכל מקרה של תוצאה חיובית, או כאשר קיים יסוד סביר להניח שהושג הריון, יש לפנות לגורם מטפל להמשך מעקב רפואי.