מחשבון היריון – איך זה עובד?

 

הריון הוא אחד התהליכים המופלאים ביותר בטבע. משני תאים נפרדים נוצר תא מאוחד, וממנו, לאחר כתשעה חודשים, נולד תינוק חדש ומתוק, שיגדל להיות אדם בעל תכונות ייחודיות משל עצמו. גם אם לא נעקוב במדויק אחרי מהלך ההיריון הוא ימשיך כהרגלו, אך כיום, בעידן המידע והטכנולוגיה, כולנו רוצים להישאר בשליטה (עד כמה שאפשר) ולדעת כל מה שניתן על תקופת ההיריון המרגשת. לשם כך, אחד הכלים שבהם עושים שימוש במהלך ההיריון הוא מחשבון ההיריון. זהו אינו מחשבון רגיל, ולמעשה כל אחת יכולה להיעזר בו על מנת לנהל את ההיריון שלה ולהכיר יותר טוב את שלביו השונים. על כך – במאמר הבא.

 

ההתחלה – חישוב הביוץ

כידוע, כל הריון מתחיל בתא ביצית אחד ובתא זרע אחד. על כן, כדי שיהיה אפשר לדעת מתי ניתן להיכנס להריון, חשוב לדעת מהו מועד הביוץ המשוער של האישה. כאשר אורכו של המחזור כולו (מהיום הראשון של קבלת הווסת ועד ליום הראשון של קבלת הווסת הבאה) הוא 28 יום, בדרך כלל הביוץ יתרחש ביום ה-14, כלומר כשבועיים מהיום הראשון של הווסת. אלא שחשוב לציין כי לכל אישה אורך מחזור שונה, וגם לנשים שיש להן מחזור סדיר, ייתכנו חודשים שבהם הביוץ יתרחש בשלב מוקדם או בשלב מאוחר בחודש, ולא ביום ה-14.

 

חישוב שבוע ההריון

הריון, כך מגלה כל אישה המנסה להיכנס להריון, מחושב לא על פי חודשים אלא על פי שבועות. אורכו של הריון הוא בדרך כלל כ-40 שבועות, אך גם נתון זה עשוי להשתנות מאישה לאישה ומהריון להריון. על כן, מחשבון הריון מסייע למדוד את שבוע ההריון המשוער, בין השאר על מנת להקל את ביצוע מעקב ההריון ואת הבדיקות הרפואיות הנדרשות. מכיוון שרוב הנשים לא יודעות בדיוק מתי ארע הביוץ, מחשבון ההריון מתחיל את הספירה ביום הראשון של הווסת. כך, אם לדוגמה הווסת האחרונה של האישה התחילה ב-1.10, והתאריך עכשיו הוא ה-13.11, הרי האישה בשבוע השישי להריונה. זאת הסיבה לכך שהחודש הראשון להריון כולל את שבועות 1 עד 6. למעשה ההריון מתחיל להיספר עוד בטרם התרחש באמת. חישוב זה נכון גם עבור נשים העוברות שאיבת ביציות, והיודעות בדיוק מתי בוצעה ההפריה.

 

מחשבון הריון ומהלך ההריון

כאמור, מכיוון שחלק גדול מהנשים אינן יודעות בדיוק מהו מועד הביוץ, ההריון מחושב על פי מועד הווסת, וכך גם נקבעות הבדיקות במהלך ההריון. גם כאשר ההריון מושג באמצעות פונדקאות בארץ, חשוב לדעת באיזה שבוע הריון נמצאת האישה הנושאת את ההריון, שכן כך ניתן יהיה לתכנן את המעקב הרפואי כראוי. בדיקות כגון סקר שליש ראשון או שקיפות עורפית מסייעות להעריך את מצבו הבריאותי של העובר ואת תקינותן של מערכות הגוף השונות, ומועדן של בדיקות אלו נקבע על פי שבוע ההריון. בדיקה שאינה מבוצעת בשבוע ההריון המתאים תוביל לתוצאות שאינו מדויקות. כיום, חיפוש ברשת האינטרנט יעלה ללא קושי מחשבון הריון וירטואלי וזמין, וניתן יהיה גם למצוא מידע רב על התפתחותו של העובר בשבועות ההריון השונים. בהצלחה!