כל מה שצריך לדעת על תרומת זרע

ילד חדש הבא לעולם הוא ברכה גדולה, אלא שלעתים נדרשת מעט עזרה כדי שהנס הזה יקרה. פעמים רבות זוגות נזקקים לתרומת זרע, וגם נשים ללא בן זוג, המעוניינות להביא לעולם ילדים, פונות לעזרה כשעולה הצורך בכך. להלן מדריך קצר בנושא.  

בירורים שיש לבצע לפני קבלת תרומת זרע

כשמדובר בזוג הנתקל בקשיים בעת הניסיון להשיג הריון, מופנים בני הזוג לביצוע של בדיקות שונות. הבירור יכלול בדיקות שונות שתעבור האישה, כמו גם בדיקת איכות הזרע של בן הזוג. נשים ללא בני זוג המעוניינות להביא ילד לעולם יידרשו אף הן לעבור סדרה של בדיקות. לשם כך יש לפנות לרופא/ת הנשים ולקבל הפנייה לבדיקות דם, בדיקות גנטיות, בירור הורמונלי, בדיקת פאפ ובדיקות נוספות שמטרתם וידוא בריאותה של האישה. כדאי גם להתייעץ עם הגורם המטפל באשר לתוספי מזון שאותם מומלץ לצרוך לשם הכנת הגוף לקראת ההריון. בדרך כלל נהוג ליטול כדורים של חומצה פולית לפחות שלושה חודשים לפני ההריון המתוכנן.

כיצד מקבלים תרומת זרע

תרומת זרע ניתן לקבל היום באמצעות בנק הזרע בישראל, כשלעתים קרובות ניתן גם לקבל דרכו תרומות זרע מחוץ לארץ. זרע מחו"ל מקורו לרוב מבנקים הקיימים באירופה או מכאלו הנמצאים בארצות הברית. יש לציין כי גם במקרה של תרומת ביצית, יש אפשרות להיעזר בתורמת ישראל או בתורמת מחוץ לארץ בהתאם להנחיות שנקבעו בחוק של מדינת ישראל. לאחר הפנייה הראשונית לבנק הזרע, ייפתח תיק שבו יוגדרו הקריטריונים המבוקשים. יש לציין כי תרומת זרע בישראל נעשית באופן אנונימי לחלוטין, כך שאין אפשרות לחשוף את זהותו של התורם, וגם הילד שיוולד כתוצאה מהתרומה, לא יוכל לקבל לידיו מידע זה.

איזה מידע ניתן לקבל אודות התורם?

אמנם זהותו של התורם נותרת חסויה, אך מקבלי התרומה זכאים למידע נרחב אחר. ניתן למשל לקבל את נתוניו הפיזיים של התורם: מבנה גופו, גובהו, צבע עיניו, צבע השיער שלו וגוון הגוף. אפשר אפילו לקבל מידע הנוגע לסוג הדם של התורם, השכלתו ואפילו מידע לגבי התחביבים שלו. חשוב לדעת כי לא כל גבר המעוניין בכך יכול לתרום זרע. משרד הבריאות הציב קריטריונים שבהם נדרשים התורמים לעמוד. התורם חייב להיות אדם רווק (לא גרוש, לא נשוי ולא אלמן), רצוי מאוד שיהיה בין טווח הגילאים 18 ל- 30. עליו להיות מודע למעשה ולאחריות שהוא לוקח על עצמו, והוא צריך להסכים לשמירת ה-DNA שלו לצורך ביצוע בדיקות שונות. המועמד עובר גם ראיון אישי עם מנהל בנק הזרע, וההיסטוריה הרפואית שלו נבדקת גם כן. מחיר מנת זרע נעה בין 1000 ש"ח לבין 3000 ש"ח, כאשר יש אפשרות לרכוש מנה אחת בלבד, ויש אפשרות לרכוש מראש מספר מנות.

השלמת תהליך ההפריה לאחר קבלת מנת הזרע

לאחר רכישת מנת הזרע מגיע שלב ההפריה. פעמים רבות ההפריה מיועדת לאישה שתהיה האם החוקית (מבחינת המדינה) של היילוד, אך מכיוון שפונדקאות בישראל היא היום הליך אפשרי, זוגות רבים מבצעים את ההפריה בסיועה של אם פונדקאית שהיא הנושאת את ההריון. אם האישה הנושאת את ההריון היא האם המיועדת, הרי שההזרעה תתבצע בזמן הביוץ הטבעי, בתהליך הנמשך דקות ספורות ואינו כרוך בכאב. אם הליך זה לא יוביל להריון המבוקש, ייתכן ויוצע לאישה לבצע הפריה חוץ גופית. בסופו של דבר, כיום קיימים חידושים רבים בתחום ההפריה, ובחלק גדול מהמקרים יושג ההריון המבוקש.