מה אנחנו צריכים לדעת לפני תרומת זרע?

תרומת זרע נכנסה זה מכבר לקונצנזוס, ובזכותה יכולות נשים רבות ואף זוגות להביא ילדים לעולם. עם זאת, נשים רבות חוששות מאפשרות זו, מכיוון שהן אינן יודעות בדיוק מהו מקורה של תרומת הזרע ומפני שאין באפשרותן לדעת מיהו האב הביולוגי של ילדיהן. אך זה המקום לציין כי תרומות זרע עוברות סינון קפדני שנועד לבדוק בין השאר את החומר הגנטי שהזרע נושא, וגם התורמים עצמם נדרשים לעמוד בתנאים מסוימים. על תהליך תרומת הזרע – במאמר הבא.

רגע לפני

עוד לפני שפונים לבנק הזרע עצמו, האישה המעוניינת בתרומה או הזוג הנדרש לכך, צריכים לפנות לרופא הנשים המומחה על מנת לבצע מספר בדיקות מקדימות. רופא הנשים יתשאל את האישה ויברר את דבר קיומן של מחלות רקע, ניתוחים שאירעו או תרופות הניטלות דרך קבע. לאחר מכן האישה תופנה בדרך כלל להשלמת סבב של בדיקות דם הכוללות בין השאר בניית פרופיל הורמונלי, בדיקת נוגדנים וסקר גנטי מקיף. לפני הכניסה להריון חשוב גם לשלול את קיומם של מצבים רפואיים המסכנים את חיי האישה, כגון סרטן צוואר הרחב או סרטן השד. הכנות נוספות לקראת התהליך הצפוי עשויות להיות בניית תפריט תזונתי מתאים ונטילת חומצה פולית או ויטמינים אחרים, בעת הצורך. בסיומן של הבדיקות הרפואיות הללו, ניתן יהיה לפנות לבנק הזרע לצורך רכישת מנה.

רכישת תרומת זרע

כיום, גם תרומת זרע וגם תרומת ביצית ניתן לרכוש מבנק ישראלי או לפנות לבנקים הממוקמים בחו"ל, כאשר העלות נעה בין 1000 ש"ח לבין 3000 ש"ח. כך או כך, יש לפנות ראשית לבנק זרע בישראל, וחשוב לבחור באחד כזה שקיבל את אישור משרד הבריאות. אם מעוניינים בתרומת זרע מחו"ל (בדרך כלל מארצות הברית או מאירופה), ניתן לבחור בבנק זרע שיש באפשרותו לייבא זרע לישראל, בהתאם להוראות משרד הבריאות. התרומה היא אומנם אנונימית, ואין אפשרות לדעת מהי זהות התורם, אך ישנן פרטים מסוימים הנמסרים לאישה. בין השאר, יכולה האישה לדעת מהם המאפיינים הפיזיים של התורם: איזה סוג דם יש לתורם, מהו מבנה הגוף שלו, גובהו, מהו צבע השיער שלו, מהו צבע העיניים ומהו גוון העור. האישה יכולה אפילו לדעת מהו מוצאו של התורם, אילו תחביבים יש לו ומהי השכלתו. תורם הזרע אף חייב לעמוד בתנאים מסוימים, והוא נדרש לעבור ראיון שבו מתבררת ההיסטוריה הרפואית שלו, ונבדקים מצבים של מחלות נפש ומחלות גנטיות אחרות. גם איכות הזרע של התורם נבדקת היטב לפני שמתקבל אישור לעשות שימוש במנות התרומה.

ביצוע הליך ההזרעה

לאחר השלמת רכישת הזרע, יש לבצע הזרעה, ובמקרים של פונדקאות בחו"ל, חשוב לוודא כי מנות הזרע משונעות בתנאים הנדרשים. את ההזרעה יש לבצע על פי לגילה של האישה ובהתאם לפרופיל ההורמונלי שלה שנבדק בתחילת הדרך. בדרך כלל יתבצע ההליך סביב מועד הביוץ הטבעי, וישנם מקרים שבהם יהיה צורך במעקב צמוד או בנטילת תרופות המעודדות ביוץ במועד מסוים. ההליך עצמו נמשך לרוב מספר דקות ואינו כרוך בכאב או בתופעות לווי אחרות. בהמשך, על פי הנחיית הרופא, תתבצע בדיקת הריון, ובהתאם לתוצאות יתוכנן המשך הטיפול.

לסיכום, תרומת זרע מאפשרת לנשים ולזוגות להשיג את ההריון המבוקש, והיא מבוצעת תחת חסותו של משרד הבריאות המפקח על איכות התהליך. כיום התהליך פשוט יחסית ואינו כרוך בקשיים, ומומלץ כי כל אישה השוקלת זאת תפנה לרופא המטפל להתייעצות פרטנית.