כיצד לזהות מועד ביוץ?

 

הריון הוא אחד התהליכים המרגשים ביותר בחייהן של נשים רבות. אך בניגוד למה שנהוג לחשוב, הריון ספונטני, המושג באופן טבעי וללא טיפולי פוריות, אינו דבר מובן מאליו והרבה פעמים יש צורך בתכנון והכנה של הגוף. השגת הריון תלויה בקיומו של מפגש בין תא הזרע לבין תא הביצית, ולשם כך יש לוודא כי מקיימים יחסי מין סביב מועד הביוץ הצפוי של האישה. נשים רבות מסוגלות לזהות את מועד הביוץ שלהם באמצעות מעקב אחר מספר סממנים פיזיולוגיים, אך כיום גם קיימים עזרים אחרים שיסייעו לאתר מועד זה. על כל הדרכים לזיהוי מועד הביוץ – במאמר הבא.

מהו תהליך הביוץ?

לפני שמתחילים לדון בנושא איתור מועד הביוץ, חשוב להבין את אופן פעולתה של מערכת הרבייה הנקבית. ברחם של כל אישה מצויות שחלות ובהן ביציות. מספר ביציות אלו הוא קבוע, והחל מגיל ההתבגרות, בכל חודש מבשילה ביצית אחת ומתחילה את דרכה מהשחלה לעבר הרחם. אורך חייה של ביצית זו הוא כ-24 שעות, ובמהלך חלון הזדמנויות זה יכולה להתרחש הפרייה על ידי תאי זרע. אם התקיימה הפרייה של הביצית, תנסה הביצית המופרת להשתרש בדופן הרחם. תהליך זה אינו פשוט בהכרח, וישנם מצבים שגם לאחר התרחשותה של הפריה, תהליך ההשתרשות לא עבר בהצלחה. אם לא התרחשה הפריה, או אם תהליך ההשתרשות לא הושלם כראוי, לא יושג הריון. במקרה זה, כשבועיים לאחר הביוץ תחל הווסת, שהיא למעשה הדימום החודשי של האישה. בדימום זה מופרשת גם הביצית שלא הופרתה וגם הרקמה המעובה של הרחם שנועדה להזין את הביצית המופרת במקרה של הריון.

סממנים פיזיולוגיים לביוץ צפוי

מדי חודש גוף האישה מכין את עצמו להריון פוטנציאלי, ועל כן לקראת הביוץ האישה יכולה להבחין בסממנים שונים וללמוד לזהות אותם. ראשית, על מנת לעקוב אחר אותם הסממנים, האישה צריכה להכיר היטב את המחזור שלה ואת אורכו (משך הזמן מתחילת קבלת הווסת ועד תחילת קבלת הווסת הבאה). בדרך כלל לקראת הימים הפוריים של החודש, ריר צוואר הרחם המופרש החוצה יהיה רטוב יותר ונמתח יותר, ואילו אחר הביוץ ההפרשה הופכת לצמיגה. מלבד סממן זה, יש נשים הנעזרות בבדיקת חום השחר (חום הגוף במנוחה). בדרך כלל חום הגוף יהיה קבוע, אך לקראת הביוץ חום הגוף עולה בכ-0.2 מעלות צלזיוס בשל הפרשת פרוגסטרון, ועל כן מעקב קבוע אחר חום הגוף עשוי לסייע באיתור ביוץ קרב. לצד סממנים אלו, נשים רבות מעידות על כך שסמוך למועד הביוץ הן חשות מעין כאב בטן. מדובר בכאב העשוי להימשך כמה דקות או כשעה, ומקורו ככל הנראה בהתנתקות של הביצית מהשחלה, או בהתמתחות של עטיפת הזקיק לפני הביוץ. חשוב לציין כי אף על פי שחיי הביצית קצרים יחסית, הזרע שורד בגוף האישה מספר ימים, ועל כן ההמלצה היא לקיים את יחסי המין סביב תקופת הביוץ ולא בהכרח ביום עצמו.

ערכות ביוץ

על אף הסממנים הפיזיולוגיים, ישנם נשים שאינם חשות כלל את הביוץ הקרב. לכן, חשוב לדעת כי כיום קיימות גם ערכות ביוץ פשוטות לשימוש, שאותן ניתן לרכוש בבית המרקחת או ברשתות הפארם. מטרת ערכות אלו היא לאתר את עלייתו של הורמון LH בשתן, הורמון המופרש זמן קצר לפני הביוץ – בדרך כלל כיממה לפני הביוץ. את הבדיקה הזאת חשוב לבצע בהתאם לכתוב בהוראות השימוש, וייתכן כי יהיה צורך לבצע אותה במשך כמה ימים בחודש לפני קבלת תוצאה. במקרים שבהם למרות הבדיקות הרבות לא אותר ביוץ, מומלץ לפנות לייעוץ רפואי. ישנם מצבים שבהם יוחלט על שאיבת ביציות או על הליך רפואי אחר. מכיוון שפוריות האישה ותהליך הביוץ נפסקים בגיל מסוים, היום ישנן גם נשים הבוחרות לבצע הקפאת ביציות, וזאת מתוך מטרה להאריך את תקופת הפוריות ולאפשר להן להיכנס להריון גם בגיל מבוגר יותר. כך או כך, אישה המנסה להרות במשך כחצי שנה ללא הצלחה, כדאי שתפנה למומחה בתחום על מנת להגדיל את הסיכויים שלה להיכנס להריון.