טיפולי פוריות לאישה

ישנן סיבות רבות בגינן נשים פונות למרפאת פוריות- גורמים ביולוגיים שמונעים כניסה להיריון, שימור הפוריות לפני הליכים כירורגיים, זוגיות חד מינית או החלטה להיות אם יחידנית ולהרות מתרומת זרע. כך או כך, ההחלטה לפנות לטיפולים אינה קלה וכרוכה בהרבה חששות והתלבטויות. לכן לפני שמתחילים בתהליך כדאי להבין מהן האפשרויות ומה מחכה לך בהמשך הדרך.

שימור פוריות

בשנים האחרונות ישנה מגמה של נישואין בגיל מאוחר יותר, ובהתאם גם עולה הגיל הממוצע בו נשים בוחרות להיכנס להיריון. נשים רבות בוחרות להמתין עם הקמת המשפחה לשלב מאוחר יותר בחיים, עד שיהיו מבוססות ועצמאיות מבחינה כלכלית. אולם החלטה זו עשויה לפגוע בסיכוי להיכנס להיריון, ולכן ישנן נשים המחליטות לעבור טיפול של הקפאת ביציות. מטרת הליך זה היא לשמר ביציות בגיל צעיר יחסית, כך שניתן יהיה להפרות אותן בהמשך- באמצעות זרע של בן הזוג או באמצעות תרומת זרע.

הליך זה מתבצע גם עבור נשים אשר צפויות לעבור טיפולים רפואיים שונים שעלולים לפגוע בפוריות- למשל כתוצאה מסרטן או מחלות אחרות אשר פוגעות במערכת הרבייה.

אפשרות נוספת היא הקפאת עוברים. לשיטה זו יש סיכויי הצלחה גבוהים יותר, אולם היא דורשת לקבל החלטה מי יהיה האבא הביולוגי של התינוק כבר בשלב זה.

טיפולי פוריות

רופא הפוריות יחליט על שלבי הטיפול בהתאם למצב הרפואי של המטופלת, ובהתאם לגורמים נוספים שיכולים להשפיע על ההחלטה כיצד להיכנס להיריון, כאשר השאיפה היא להתחיל עם התערבות מינימלית ככל הניתן.

לרוב השלב הראשון הוא מתן טיפול דוגמת איקקלומין, על מנת להסדיר את הביוץ. במקביל מבצעים בדיקת אולטרסאונד כל מספר ימים כדי לעקוב אחר התפתחות הזקיקים בשחלות ועובי רירית הרחם. במידה ויש צורך, ניתן לעודד את עיבוי רירית הרחם או להשרות ביוץ.

במידה ושלב זה לא הוביל להיריון לאחר מספר ניסיונות, הרופא ישקול האם לעבור לשלב הבא- מתן זריקות המעודדות את צמיחת הזקיקים והבשלת הביציות. גם בתהליך זה חשוב לעבור בדיקות אולטרסאונד תכופות כדי לעקוב אחר עובי רירית הרחם, וגם כדי לוודא כי הטיפול אינו גורם לגירוי יתר של השחלות.

במקרים שבהם ספירת הזרע נמוכה ניתן לבצע הזרעה תוך רחמית. התהליך כולל השבחה של נוזל הזרע ע"י שטיפה שלו והעלאת ריכוז תאי הזרע, ולאחר מכן החדרה שלהם ישירות לרחם כדי להגביר את הסיכוי להפריה.

הפריה חוץ גופית – IVF

במידה ושלבי הטיפול הקודמים לא הועילו, ניתן לפנות להליך של הפריה חוץ גופית.

על מנת להתחיל את הטיפול, האישה תקבל טיפול הורמונלי אשר מעודד הבשלת ביציות רבות. לאחר מכן מבצעים שאיבה של הביציות בהרדמה מלאה. בתנאי מעבדה מניחים כל ביצית בצלחת נפרדת, ביחד עם מספר רב של תאי זרע. במידה והייתה הפריה והביצית המופרית מתפתחת בצורה תקינה- היא תוחזר לרחם על מנת שתיקלט ויתפתח היריון תקין.

בגלל המורכבות של טיפולי הפוריות, מומלץ לפנות אך ורק לרופאי פוריות בעלי ניסיון רב בתחום.