הקפאת ביציות – תיאור התהליך צעד אחרי צעד

 

במאה השנים האחרונות השתנה לבלי היכר אורח חייו של האדם. החיים הפכו לאינטנסיביים הרבה יותר וקצב חיי היום-יום התגבר אף הוא. גם החברה עברה שינויים רבים – בעבר, הדרישה החברתית העיקרית הייתה להקים משפחה. כיום, לעומת זאת, תרבות הצריכה והמימוש העצמי גורמת לכך שהצלחתם של אנשים נמדדת גם על פי הקריירה שהם בונים ועל פי מצבם הכספי. השינויים הללו הובילו לכך שכיום בני זוג רבים, כמו גם אנשים יחידים, מעדיפים לדחות ככל הניתן את הגיל שבו הם מביאים ילדים לעולם. אך למרות כל השינויים החברתיים הללו, הביולוגיה האנושית לא השתנתה באופן מהותי. על כן, במסגרת המאמצים לשמר את הפוריות מוצעים היום טיפולים שונים. אחד מטיפולים אלו הוא הקפאת ביציות, ועל כך – במאמר הבא.

 

הקפאת ביציות – מתי צריך

לפני שנתחיל לדון בהליך הקפאת הביציות, חשוב לומר כמה מילים על מטרתו של הליך זה. באופן טבעי, כל אישה נולדת כשברחמה מספר מוגבל של ביציות. בתהליך ההתבגרות המינית "מתעוררת" מערכת המין הנקבית, וכל חודש מבשילה ביצית אחד מתוך מאגר הביציות שבשחלות. אלא שככל שעובר הזמן וככל שהאישה מתבגרת, הביציות מתבגרות יחד איתה, ובשחלות נותרות הביציות הפחות איכותיות. בשל כך, נשים המעוניינות להיכנס להריון לאחר גיל 35 עלולות לחוות קושי. הירידה בפוריות אף מקצינה לקראת גיל 40, ועל כן, נשים רבות המעוניינות לדחות את גיל הכניסה להריון נעזרת בהקפאת ביציות, שבמסגרתה נשאבות ביציות מתוך הזקיקים שבשחלות. המטרה המרכזית היא להקפיא את הביציות הללו לצורך שימוש עתידי, וכך לשמר את יכולת הפריון של האישה. חשוב לציין, כי ישנם גם מקרים אחרים שבהם יציע הרופא המטפל לאישה לבצע הקפאת ביציות. כך לדוגמה, כאשר האישה עוברת הליך רפואי העשוי לפגוע בפוריות שלה, עשויים להציע לה הליך זה. מלבד זאת, שאיבת ביציות והקפאתן היא הליך שנעזרים בו גם במסגרת טיפולי הפריה שונים.

 

התהליך עצמו

אישה המבקשת לקבל תרומת ביצית או אישה המעוניינת לבצע הקפאת ביציות נעזרת בהליך הקפאת ביציות, הליך שהוא היום קצר יחסית ואורך לרוב עד 20 דקות. על מנת שהאישה לא תחוש כאב, ההליך נעשה בהרדמה כללית, אם כי כאשר ישנו זקיק אחד יש נשים המבקשות לוותר על ההרדמה. את השאיבה מבצעים באמצעות מתמר אולטרה-סאונד המסייע לכוון את המחט לזקיקי הביציות. המחט שואבת את הנוזל שבזקיק ואת הביציות, והן מועברות לבדיקה שמטרתה לבחון את הבשלות שלהן. לרוב, זקיקים מתפתחים סביב ביצית, ועל כן הציפייה היא למצוא כמה ביציות בשלות. עם זאת, בגיל מבוגר הזקיקים עלולים להיות ללא ביצית, או שהביצית עצמה אינה בשלה. זאת הסיבה לכך שאת הליך הקפאת הביציות מומלץ לבצע בגיל צעיר יחסית.

 

התאוששות

לרוב, ההתאוששות מהליך שאיבת ביציות היא קלה יחסית, ובדרך כלל נשארים מספר שעות למנוחה, רק כדי להבטיח שההליך עבר בשלום וללא סיבוכים. לרוב האישה לא תסבול מתופעות לוואי קשות, אך ייתכנו כאבי בטן ודימום קל, ועל כן מומלץ כי האישה תנוח כיומיים בבית. חשוב לציין כי כמו כל הליך רפואי, גם לשאיבת ביציות סיכונים משלה, אם כי הם נדירים מאוד. מלבד הסיכון הכרוך בהרדמה עצמה, בין השאר החשש הוא מפני דימום, זיהום ופגיעה באיברים אחרים. על כן, לאחר ההליך חשוב לשים לב לסימנים כמו דופק מהיר, קוצר נשימה, דימום נרתיקי כבד, חום וחולשה. במצבים אלו יש להתייעץ עם גורם רפואי ובמידת הצורך לפנות לטיפול.