הסבר אפשרי לעליה בשכיחותן של הפלות וליקויים גנטיים בילודים לנשים בגיל 40 ומעלה

תינוק לשתי אימהות ואב אחד-הכיצד?

מאת פרופסור יעבק לברון

מחקר חדש גילה הסבר אפשרי לעליה בשכיחותן של הפלות וליקויים גנטיים בילודים לנשים בגיל 40 ומעלה:
ירידה בתכולת חלבון Securin בביצית המבוגרת הגורמת לעליה בתדירות השגיאות בעת הפרדות הכרומוזומים בשתי חלוקות ההפחתה שלה.

 

מחקר חדש גילה הסבר אפשרי לעליה בשכיחותן של הפלות וליקויים גנטיים בילודים לנשים בגיל 40 ומעלה:
ירידה בתכולת חלבון Securin בביצית המבוגרת הגורמת לעליה בתדירות השגיאות בעת הפרדות הכרומוזומים בשתי חלוקות ההפחתה שלה.


מספר עובדות על הקשר בין גיל ופריון:

1. בעת הלידה כבר קיימות בשחלה שלך כל הביציות שיהיו לך אי פעם. בממוצע על כל ביצית שעוברת ביוץ מדי חודש כ 1000 מתנוונות.
2. ככל שגיל האישה עולה יש עליה בסיכון לשגיאות גנטיות בעובר.
3. שגיאה גנטית בעובר היא הסיבה השכיחה ביותר להפלה. מחצית מההפלות הן על רקע זה.
4. לאישה בשנות העשרים לחייה יש רק 12-15% סיכוי להפלה. לעומת זאת במהלך תחילת שנות הארבעים לחייה הסיכוי עולה ל50%.


טכניקה בת 100 שנה לבדיקת פוריות עשויה לחסוך את הצורך בהפריה חוץ גופית.
ביצוע צילום רחם במסגרת ברור אי פריון יכול להעלות את הסיכוי להריון עצמוני עתידי במיוחד בשימוש בחומר ניגוד על בסיס שומני הנקרא ליפיודול (40% סיכוי) לעומת המימי (29%).

מחקר חדש קובע: ניתן לאפשר יותר גמישות בתזמון החזרת עוברים לאחר הפריה חוץ גופית. נמצא שהסיכוי להריון כשהעוברים בגיל 4 או 5 ימים היה זהה ועמד על כ 45% בשתי הקבוצות שחולקו באופן אקראי לצורך המחקר.

שמו לב! חשוב ביותר היכן בוחרים לעבור טיפול בתרומת ביצית: מחקר מקיף בקרב 42 מרכזי תרומת ביצית בארה"ב הראה שונות רבה בשכיחות של ליקויים גנטיים כרומוזומליים במספר רב של עוברים שנבדקו לפני ההחזרה לרחם. השכיחות של העוברים התקינים נעה בין 40%-80% ובממוצע עמדה על כ 70%.

מדע בדיוני – הזירעון הרובוטי: כיצד ניתן להפוך את תאי הזרע לכלי נשק זעירים במלחמה בסרטן של אברי המין של האישה. תאי הזרע יובילו את מטען כימותרפי קטלני לתאי המטרה בלבד.

האם הגודל קובע? כמה עובדות על גדלים של תאי הרביה באדם ובע״ח אחרים.
הזירעון הוא התא הקטן ביותר בביולוגיה של האדם אך יחד עם זאת הוא אחד המורכבים שבתאים בגופנו. תא הביצית לעומת זאת היא הגדול שבתאי גופנו ואחד המורכבים שבהם. כאשר בודקים את הנתונים הדומים בעולם החי אנו מוצאים שונות דרמטית.
זבוב הפירות מייצר תאי זרע דמויי פקעת חוטית אשר מגיעה לאורך של כ 6 ס״מ (פי 20 מאורך הזבוב!) כאשר היא נפרשת. תא הזרע הקטן ביותר הידוע שייך לצירעה פרזיטית ומגיע לאורך של 7 מיקרון (7 אלפיות המילימטר) בלבד.
הביצה הגדולה ביותר בעולם החי שייכת ליען וגודלה 15 על 13 ס״מ.הביצה הקטנה ביותר שייכת לזן של יונק דבש ומגיעה ל 7 מ״מ (כגודל אפון גינה) בלבד.

כישלונות חוזרים של הפריה חוץ גופית: מחקר חדש ומקיף קובע שהבדיקות הגנטיות לאיתור שגיאות כרומוזומליות בעוברים טרם השרשתם (PGS) אינן תורמות לשיפור שיעורי ההצלחה של הטיפולים האלה.

השמנת יתר וסיכויי ההצלחה בטיפולי הפריה חוץ גופית: מחקר מראה שהשמנת יתר חולנית (morbid obesity) הוא גורם ניבוי משמעותי לסיכויי ההצלחה נמוכים בהפריה חוץ גופית ועליה בסיבוכי ההיריון למרות החזרה של עוברים איכותיים בשלב הבלסטוציסט.

האם ״יותר״ עדיף על ״פחות״? זו השאלה הנשאלת ע״י רופאי הפריון וה ivf.
נמצא שפרוטוקולים שונים לגירוי שחלתי יכולים להניב כמות משתנה של ביציות במיוחד ע״י שינוי מינון ההורמונים המוזרקים למטופלת מדי יום. הקטנת יבול הביציות עד ל 8 מורידה את הסיכוי להרות אלא אם מתאפשר להקפיא עוברים בנוסף לאלה שהוחזרו במחזור טיפול זה.