כל מה שצריך לדעת על הקפאת בציות

מאת פרופ' לברון יעקב

אחת ההתוויות החשובות בתחום רפואת הרבייה באדם היא שימור הפריון באמצעות הקפאת ביציות. אורח החיים המודרני הביא לשינויים מרחיקי לכת בתכנון הילודה ובאופיו של התא המשפחתי. יותר נשים עסוקות כיום בהגשמה אישית בעשורים השני והשלישי לחייהן. כתוצאה מכך לא נדיר לראות זוגות או נשים ללא בן זוג שמגיעות לסף העשור הרביעי לחייהן ללא שהרו וילדו.

האפשרות להקפיא תאי זרע לטווח ארוך קיימת כבר משנות החמישים של המאה ה-20. זמן לא רב לאחר שטיפולי ההפריה החוץ גופית הונגשו באופן נרחב לציבור בעולם פותחו שיטות להקפאת עוברים בכל שלבי התפתחותם בתנאי מבחנה החל משלב הביצית המופרית (זיגוטה) וכלה בעובר בן 5 ימים (בלסטוציסט). יוצאת הדופן מבחינה זו הייתה הביצית הלא מופרית. בהיותה התא הגדול ביותר בגוף האדם שיטות ההקפאה הרגילות לא היו יעילות כלל לצרכי הקפאה. הביצית הבשלה החורגת מן הזקיק שבשחלה נמצאת עד לרגע ההפריה בסוף שלב חלוקת ההפחתה (מיוזה) ולכן היא רגישה מאוד לנזקים כתוצאה מהקפאה רגילה שלה בדומה לזרעים ועוברים. לפני כ 10 שנים חלה פריצת דרך משמעותית ביעילות התהליך הודות לפיתוח של שיטת הקפאה הקרויה זיגוג (ויטריפיקציה) שבה משתמשים בריכוזים גבוהים מאוד של חומרים השומרים מפני נזקי הקפאה בשילוב עם קצב הקפאה מהיר ביותר של כ 2000 מעלות צלזיוס לשנייה. עקב כך המים שמרכיבים את התא קופאים ללא יצירת גבישי קרח.

פריצת דרך זו מאפשרת כיום להקפיא בציות ולשמור אותן לשנים רבות בהקפאה בחנקן נוזלי (מינוס 196°C) לזמנים בהם המאגר הטבעי של הזקיקים בשחלות כבר מדולדל.

מסיבות שחלקן עדיין לא לגמרי נהירים לנו הביצועים של מערכת הרבייה באישה יורדים משמעותית בעשור הרביעי לחיים. מספר היחידות שמהן יתפתחו ביציות הוא הרב ביותר בשבוע 20 להיריון ובלידה גודלו כשני מיליון. בגיל הבגרות סך היחידות האלה עומד על כ 400000 והוא יורד באופן עקבי לאורך החיים הפוריים של האישה שנמדדים בכ-400 מחזורי ביוץ. יוצא מזה שעל כל ביצית שעוברת ביוץ כאלף עוברות תהליך ניווני בשחלות. מכאן מובן הצורך לשמר את הפריון באשה המתקרבת גיל ארבעים.

במדינת ישראל קיימת הסדרה המפקחת על השירות הזה לציבור. נעשית כמובן אבחנה בין שימור פריון על רקע "סוציאלי" בו אין סיבה רפואית למעט נושא הגיל ולכן אינו כלול בסל הבריאות, לבין שימור מסיבה רפואית כגון טיפולים או מצבים חולניים הפוגעים במאגר הזקיקים שבשחלות ולכן נכלל בסל. כל אישה המעוניינת בשירות צריכה לברר עם הרופא שלה ועם הגורם המבטח את תנאי הזכאות שלה שעשויים להשתנות מידי פעם ע"י משרד הבריאות וקופות החולים.

ככל שהמודעות לקיום השירות הזה תגדל יותר נשים יפנו ליצירת "אשראי פוריות" בבנקים שפזורים בכל היחידות להפריה חוץ גופית בארץ. יחד עם זאת חשוב להבין שהקפאת בציות אינה נותנת סיכוי ודאי למימוש הריון ולידה ומומלץ לבצע את השימור בגיל צעיר יחסית על מנת לשפר את הסיכוי הזה להצלחה. סיכוי זה להצלחה בנשים עד אמצע שנות השלושים שלהן נאמד בכ-5-10% לביצית מוקפאת. נכון למועד כתיבת מאמר זה הקפאת בציות לשימור פריון מותרת עד גיל 40 ועד בכלל ועד מלאי של 20 בציות.