בירור אצל הזוג העקר (הגבר או האישה)

הורות היא משאת נפשם של זוגות רבים בישראל, אך ישנם מקרים שבהם הכניסה להריון אינה מושגת באופן טבעי, ויש צורך בבירור הסיבות לקושי. על הגורמים לאי פריון בקרב נשים וגברים במאמר הבא.

מהי בעיית פוריות

כניסה להריון היא לרוב תהליך טבעי, אך במקרים שבהם בני זוג מנסים להרות ללא הצלחה במשך שנה שלמה, יש מקום לבירור רפואי. יחד עם זאת, חשוב לציין כי ישנם מקרים שבהם מומלץ לפנות לגורם מקצועי עוד לפני; אם לדוגמה האישה חצתה את גיל 35, או כאשר ידועות בעיות בריאותיות אחרות של שני בני הזוג, כדאי לפנות לייעוץ. באופן כללי ניתן לומר כי קשיים בכניסה להריון היא תופעה הקיימת אצל 10% עד 15% מהזוגות. כשליש מן המצבים שבהם קיים קושי להיכנס להריון נוגעים לבעיית פוריות באישה, שליש אחר מיוחד לגבר, ואילו במקרים אחרים לא תמיד ניתן להצביע על מקור הבעיה. בכל מקרה, גם במקרה של בעיית פוריות ייתכן בהחלט הריון ספונטני, אך על מנת לזרז את התהליך, ניתן לפנות לגורם מומחה.

סיבות לבעיות לפוריות של האישה

פוריות האישה מושפעת מאוד מגילה, וזאת אחת הסיבות לכך שמומלץ שלא להמתין יותר מדי כאשר האישה עברה את גיל 35. בניגוד לזרע, הביציות שברחם האישה נוצרו כבר בזמן היותה עוברית, כשבמהלך שנות הפוריות של האישה מבשילה כל חודש ביצית אחרת. מסיבה זו, איכות הביציות יורדת ככל שעובר הזמן, וכך יורד הסיכוי להשגת הריון תקין. גם פגיעות בחצוצרה שדרכה עוברת הביצית, כתוצאה מזיהום או מניתוח, עלולות לגרום לקושי בהשגת הריון. מקורות אחרים לבעיות פוריות הוא לדוגמה שיבוש בביוץ החודשי בשל סיבות הורמונליות או בעיות שונות בצוואר הרחם עצמו. בצוואר הרחם עלולות להיות חסימות שונות, וגם במבנה של הרחם עצמו ישנם לעתים מצבים כגון גידולים שפירים שעלולים להפריע לקליטתה של ביצית שהופרתה. במקרים אחרים ישנן מחלות, כגון אנדומטריוזיס המקשות על הכניסה להריון. במידה שבעיית הפריון נוגעת לאיכות הביציות, ניתן להיעזר בפתרון של תרומת ביצית מהארץ או מחוץ לארץ.

סיבות לבעיות פוריות של הגבר

בעיות פוריות בקרב גברים קשורות ליכולת לייצר תאי זרע תקינים, ולאפשרות של תנועה ומעבר תקינים בצינור הזרע. על כן, קיימות  מספר סיבות מרכזיות לבעיות פוריות אצל גברים. ייתכן כי בשל זיהום במערכת הרבייה, לא נוצרים תאי זרע כנדרש. ישנה גם אפשרות שחסימה בצינורות שבין האשכים לבין איבר המין היא מקור הבעיה. גם מיקום האשכים עלול ליצור בעיות בפוריות, ומקרים של אשך טמיר פוגעים באפשרות לייצר זרע תקין. סיבה נוספת לאי פריון בקרב גברים היא וריקוצלה שהיא נפיחות הנוצרת בווריד האשך הגורמת לפגיעה באיכות הזרע. מצב רפואי נוסף המקשה על הכניסה להריון הוא שפיכה בכיוון הפוך (רטרוגרדית) שבה בשל פגיעות שונות או נטילת תרופות מסוגים מסוימים, פליטת הזרע נעשית אל שלפוחית השתן. בעיות נוספות עלולות לנבוע מגידולים במערכת הרבייה, מבעיות גנטיות והורמונליות ומבעיות אחרות.

בדיקות לבירור הפוריות ובניית תכנית פעולה

כאשר זוג מחליט לפנות לבירור בעיית הפוריות, חשוב לפנות למומחה בתחום שידע לכוון את בני הזוג ולתמוך בהם בתהליך זה. נשים בדרך כלל יופנו לבדיקות הורמונליות ובדיקות של מבנה הרחם, על מנת לבדוק שמא זהו מקור הבעיה. גברים יופנו בדרך כלל לבדיקות שונות וביניהן: בדיקות דם, בדיקות שתן, אולטרסאונד אשכים ובדיקות ספציפיות אחרות שנועדו לבחון את איכות הזרע. לאחר השלמת הבירור ניתן יהיה להחליט איזה טיפול מתאים לבני הזוג. לעתים מדובר בטיפול מהיר ופשוט, ובמקרים אחרים יהיה צורך לשקול גם הרפיה חוץ גופית ואמצעים אחרים. כיום ישנם גם פתרונות שלא היו קיימים בעבר כגון פונדקאות בחו"ל, ובסופו של דבר, כמעט כל זוג שחפץ בכך חובק בזרועותיו את התינוק החדש המצטרף למשפחה.