איך מסתגלים לתינוק חדש במשפחה

כל ילד הוא עולם בפני עצמו, ועל כן כאשר נוסף ילד חדש למשפחה הוא מביא עמו שמחה רבה, אך גם צורך להתמודד עם אתגרים חדשים. כשמדובר בילד שני חשוב לשים לב לא רק לשיקולי לוגיסטיקה ולצרכיו של התינוק החדש, אלא גם לדרישות ולצרכים של הילד הראשון.

מתי מספרים לילדים וכיצד לעשות זאת

הבשורה כי בקרוב יצטרף חבר חדש למשפחה היא משמחת מאוד, אך אליה מתלוות שאלות ותהיות רבות. אחת השאלות המעסיקות הורים רבים היא באיזה שלב יש לספר לילד על הלידה הצפויה. מכיוון שאורכו של ההריון הוא תשעה חודשים, אין סיבה למהר ולספר עליו לילד. תחילת ההריון מלווה לעתים קרובות בקשיים רבים, ולעתים ישנם מקרים שבהם ההריון מסתיים בטרם עת. בדרך כלל, בסיומו של השליש הראשון, בזמן שגם נוהגים לספר על הלידה הצפויה לבני המשפחה ולחברים, מומלץ לשתף גם את הילד. על מנת להקל את הבנת הילד אפשר להיעזר בספרים שונים העוסקים בבואו של אח חדש, וחשוב לאפשר לילד לשאול שאלות ללא חשש ולעודד אותו לשוחח על הדברים המטרידים אותו. את המידע הנמסר יש להתאים כמובן לגיל הילד. פעוטות בגיל שלוש אולי לא יגלו עניין בתהליך ההפריה, אך חשוב שההורים יהיו מוכנים לכך שילדים בגילים מבוגרים יותר ישאלו שאלות בנושא זה. לכך ניתן לענות בכנות אך בפשטות, וגם במקרה זה ניתן להיעזר בספרי ילדים המספרים על התהליך.

סמל סטטוס

משפחות רבות עוברות משבר קטן כאשר מצטרף הילד השני למשפחה. הילד הבכור היה עד עכשיו הבעלים היחידים של הצעצועים, היה מרכז תשומת הלב של הוריו, ולא נדרש לוויתורים כלשהם. כעת לעומת זאת, מיטת התינוק שהייתה שלו עוברת לאחיו הצעיר, כך גם העגלה, ולא פחות חשוב מכך – ההורים נדרשים כעת להעניק מתשומת ליבם גם לאח החדש. במקרים רבים הילד הראשון יחוש כי הוא לא זוכה לאותו היחס שלו זכה בעבר (מה שנכון), וכי הוא נאלץ כעת להילחם על תשומת ליבם של הוריו. במצבים אלו, ניתן "לשווק מחדש" לילד הראשון את מקומו במשפחה. כעת הוא כבר אח גדול, הוא כבר אינו תינוק, ויש לו תפקיד מרכזי במשפחה. כדי שהילד הראשון לא ירגיש שהוא נאלץ לוותר על כל רכושו (עגלה, צעצועים וכיוצא בזה) לטובת התינוק החדש, אפשר בהחלט לרכוש עבורו מספר צעצועים חדשים, ולהרכיב למענו פינת משחק ייחודית משלו.

מבלים ביחד

לעתים קרובות, בואו של ילד חדש למשפחה מלווה ברגשות סוערים. הדבר נכון במיוחד כאשר מדובר בהיריון מסוג לא קונבנציונלי. אמנם תרומת ביצית בישראל הפכה להיות תהליך פשוט הרבה יותר מכפי שהיה פעם, אך עדיין מדובר בתהליך מורכב. גם פונדקאות בישראל כרוכה בקשיים רבים המובילים למצבים של דחק. במקרים אלו וברבים אחרים, הצטרפותו של תינוק חדש למשפחה עלולה להיות לא פשוטה. על כן, אחד הדברים שאין לוותר עליהם הוא בילוי משפחתי מהנה ומרגיע. לצד הבילוי המשפחתי שיסייע בגיבוש המשפחה כולה, כדאי מאוד להקדיש גם זמן לבילוי של "אחד על אחד" עם הילד הראשון. כך ניתן יהיה להקדיש לו את מלוא הזמן המגיע לו, לשוחח איתו בניחותא, ולבלות באווירה שמחה ונעימה.