איך יודעים מי מבני הזוג עקר?

הריון ולידה הם תהליכים טבעיים, ולרוב אין צורך בהתערבות רפואית על מנת להביא ילד לעולם. אלא שישנם מצבים רפואיים או מקרים אחרים המקשים את השגת ההריון המבוקש. בעולם המודרני קיימות סיבות אפשריות רבות לאי פיריון, וגם גורמים סביבתיים כמו מתח נפשי או תזונה עלולים לפגוע בסיכויי ההפריה. על כן, על מנת לברר מהו המקור לאי הפריון, נדרשת פנייה למומחה בתחום שיכול לבדוק את בני הזוג, לאבחן את הבעיה ולהתאים את הפתרון הנכון.

כיצד מוגדר אי פריון

הריון הוא תהליך טבעי אך גם עדין מאוד. לכן קיום יחסי מין הוא תנאי הכרחי אך לא מספק להשגת ההריון. על מנת שתתאפשר הפריה, יש צורך כי הזרע יפגוש בביצית, ולשם כך קיים חלון הזדמנויות מצומצם. כאשר מדובר באישה שיש לה מחזור סדיר, הביצית תנוע מהחצוצרות לעבר הרחם סביב אמצע המחזור (14 יום שספירתם מתחילה ממועד קבלת הווסת). מרגע זה ההפריה יכולה להתבצע תוך 24 שעות, כאשר הזרע יכול לשרוד ברחם עד 72 שעות לכל היותר. על כן, כפי שמשתמע מהכתוב לעיל, על מנת שניתן יהיה לקבוע כי קיימת הפרעה בפריון, יש לוודא כי בני הזוג מקיימים יחסי מין במועד הנכון של החודש. בני זוג שבמשך שנה מקיימים יחסי מין במועד הנכון ובכל זאת אינם משיגים הריון, עליהן לפנות לרופא המתמחה בתחום הפריון. במסגרת הבירורים השונים יעברו שני בני הזוג בדיקות שונות שמטרתן לאתר את מקור הקושי.   

בדיקות פוריות לאישה

בעיות פוריות שמקורן באישה יכולות לנבוע מסיבות רבות, וחלקן הגדול ניתן היום לטיפול. ראשית יבקש הרופא המטפל להכיר את ההיסטוריה הרפואית של האישה, על מנת לבדוק האם קיימות מחלות רקע העלולות להוות גורם המפריע להפריה. במקרים רבים הרופא יבצע גם בדיקות כלליות של ה-BMI במטרה לוודא כי משקל גוף האישה תקין ביחס לגובה שלה. לאחר מכן יתבצעו בדיקות גניקולוגיות שונות שנועדו לשלול מצבים של דלקות ברחם או דלקות באגן. ייתכן כי האישה גם תידרש לבצע בדיקות אולטרה סאונד וגינלי וצילום רחם מתוך כוונה לאתר חסימות אפשריות ולקבל תמונה מדויקת ומלאה של מצב איברי הרבייה. בדיקות נוספות שתידרש האישה לעבור הן בדיקות דם סטנדרטיות ובדיקות דם שנועדו לשלול מצב של תפקוד לקוי בבלוטת התריס.

בדיקות פוריות לגבר

אם בעבר נדמה היה כי השגת הריון תלויה בעיקר באישה, הרי היום ברור כי במקרים רבים מקור אי הפריון הוא דווקא בגבר. על מנת לשלול בעיות פוריות במערכת הרבייה הזכרית, יידרש בן הזוג לבצע ספירת זרע שתבחן גורמים שונים כגון: מספר תאי הזרע, תנועתיות תאי הזרע, חומציות, צמיגות, נפח נוזל הזרע, הצבע שלו ומאפיינים נוספים. כל אחד מגורמים אלו הוא בעל השפעה על האפשרות להשיג הריון, וישנם מקרים שבהם הבדיקה תעלה כי קיים אירוע דלקתי הדורש טיפול. מלבד זאת, תיבדק גם המורפולוגיה של תאי הזרע, שכן על מנת שיושג הריון נדרש מבנה תקין של תא הזרע. מכיוון שייתכנו שינויים באיכות הזרע, ישנם מצבים שבהם בן הזוג יידרש לבדיקה מספר פעמים על מנת ליצור תמונה שלמה.

סיכום תוצאות וקבלת המלצות לטיפול רפואי

לאחר שכל הבדיקות הנדרשות הושלמו, יציג הרופא בפני בני הזוג את האבחון המלא, ויגיש את המלצותיו להמשך הטיפול. אם לדוגמה מקור הבעיה הוא באיכות הזרע, ייתכן שיהיה צורך לבצע שאיבת ביציות ולהשלים תהליך של הפריה חוץ גופית. באופן זה ניתן יהיה להבטיח מפגש בין תא זרע תקין לבין ביצית תקינה. יחד עם זאת, במקרים אחרים יתברר כי הסיבה לאי הפריון היא פשוטה הרבה יותר, ולעתים די יהיה בטיפול לטווח קצר לפתור את הבעיה.

לסיכום, בני זוג החוששים כי הם סובלים מבעיית פוריות, מומלץ כי יפנו בהקדם לרופא המומחה בתחום, שיכול לסייע להם בהשגת ההריון המבוקש.