פונדקאות – כל הנתונים

בזכות הליך פונדקאות, זוגות ויחידים יכולים להפוך להורים ולחבוק ילד, אפשרות שהייתה בעבר נמנעת מהם. בשל חשיבות הנושא, עניין זה עלה לסדר היום הציבורי בישראל, והוא עורר סערה רבה ודעות רבות שלא תמיד מתיישבות זו עם זו. גם בעולם, תחום הפונדקאות כרוך בחילוקי דעות ובכל מדינה נהוגים חוקים שונים ומקובלות דרכי פעולה אחרות. כדי לעשות קצת סדר, המאמר הבא יציג נתונים שונים בדבר הליך הפונדקאות בארץ ומחוצה לה.

אלו מדינות מאפשרות פונדקאות

בארץ תחום הפונדקאות מוגדר היטב במסגרת החוק הכתוב והוא קובע כיצד יתנהל הליך הפונדקאות, מי יכולה להיות אם נושאת ומי זכאי להיעזר בשירותיה. גם במדינות אחרות קיימות בדרך כלל הגדרות ברורות התלויות בתרבות, בחברה ובתפיסת העולם שלה. באוסטרליה למשל הפונדקאות מותרת בכל המדינה למעט בצפון המדינה, ששם נחשבת הפונדקאות כעבירה על החוק. גם בפינלנד ובאיטליה הפונדקאות מוגדרת כבלתי חוקית, בין אם מדובר בפונדקאות תמורת תשלום ובין אם מדובר בפונדקאות אלטרואיסטית. בגרמניה אף היא, הפונדקאות עודנה בלתי חוקית, אם כי ייתכן שבשנים הקרובות תאפשר החקיקה פונדקאות אלטרואיסטית. בארצות הברית קיימת אפשרות להיעזר בשירותי פונדקאות, אך בכל מדינה נהוגים חוקים מעט שונים. מלבד הסדרת הליך הפונדקאות, החוק בכל מדינה גם דן אפשרות להציע שירותי פונדקאות למי שאינו אזרח המדינה. במקרה זה יש לציין כי החוקים מתעדכנים כל העת, וזוגות המעוניינים להיעזר בשירותי פונדקאות חו"ל, נדרשים להכיר אותם. כך לדוגמה, עד לא מזמן הודו וגיאורגיה אפשרו גם לזוגות חד מיניים להיעזר בשירותי פונדקאות, אך כיום רק זוגות הטרוסקסואליים יכולים להשלים הליך זה במדינות אלו. ישנן מדינות שבהן טרם הוסדר באופן ברור המעמד החוקי של הליך הפונדקאות וביניהן ניתן למצוא את צ'כיה, את שוודיה, את פולין ואת קולומביה.

מי זכאי להיעזר בשירותי פונדקאות

כל מדינה ומדינה מגדירה לא רק את חוקיות של הליך הפונדקאות, אלא גם את הזכאים להיעזר בו. באופן כללי, החוק הישראלי מאפשר לזוגות הטרוסקסואליים ולנשים בודדות (שאינן בזוגיות) להיעזר בשירותי פונדקאות, והללו ניתנים בדרך כלל תמורת תשלום לאם הנושאת את ההריון. יש לציין כי גם במקרה זה, הנשים או הזוגות המעוניינים להיעזר בשירותיה של אם נושאת, נדרשים להוכיח כי האישה אינה יכולה לשאת את ההריון בעצמה בשל סיבות רפואיות שונות. זוגות חד מיניים לעומת זאת, אינם יכול להיעזר בשירותי פונדקאות בארץ, והם הפונים לעתים קרובות לשירותי פונדקאות בחו"ל. גם בחו"ל קיימות הגבלות שונות, אך כאמור בתחום זה ישנם עדכונים בחוק כל העת. באוסטרליה לדוגמה רק בשנת 2017 הותרה הפונדקאות עבור זוגות חד מיניים, ואילו בתאילנד בשנת 2015 הוחלט לסגור את השערים בפני מי שאינו אזרח המדינה.

עלויות

גם בכל הנוגע לעלויות, קיימים הבדלים רבים בין מדינה אחת לשנייה. בישראל עלות הפונדקאות נעה לרוב בין 150 אלף ש"ח לבין 170 אלף ש"ח, אך מלבד זאת יש לקחת בחשבון גם את עלויות ההריון עצמו ואת עלות הבדיקות השונות. בארצות הברית למשל הליך פונדקאות יעלה בין 100 אלף דולר לבין 150 אלף דולר ובאוקראינה הליך זה יעלה רק 50 אלף דולר. בהודו עלות התהליך עשויה להיות זולה אף יותר, אך כיום התהליך כאמור אינו פתוח בפני פונים רבים. יחד עם זאת, חשוב לשים לב כי ישנן מדינות כגון קנדה, דנמרק ובלגיה שבהן הליך הפונדקאות הוא אלטרואיסטי לחלוטין ואינו כרוך בתגמול לפונדקאית, אלא רק בתשלום על ההוצאות השוטפות של ההריון. בסיכומו של דבר, השוקלים להיעזר בהליך פונדקאות, כדאי שיפנו לגורם מומחה שיסייע להם לבחור במסלול המתאים ביותר עבורם.