שאלת השאלות: אימוץ או פונדקאות?

 

בשלב מסוים בחיים, רבים מגיעים לרגע שבו הם מעוניינים להקים משפחה. זוג שיש באפשרותו לעשות זאת, מנסה כמובן להביא לעולם ילדים משותפים בדרך המסורתית של הריון ולידה. אלא שלעיתים קרובות הטבע אינו משתף פעולה, גם לאחר סדרה ארוכה של טיפולי פוריות, ובני הזוג פונים לדרכים חלופיות. במקרים אחרים, בפני בני הזוג או האדם היחידי עומדות שתי אופציות בלבד – פונדקאות או אימוץ. מה מציעות שתי האפשרויות הללו וכיצד לבחור ביניהן – במאמר הבא.

פונדקאות בארץ

מאז חקיקתו של חוק הפונדקאות הישראלי, בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת, הפכה הפונדקאות להליך נפוץ ומקובל בתחום רפואת הפריון בארץ. יתרונו המרכזי של הליך פונדקאות בארץ הוא האפשרות להביא לעולם ילד הנושא את המטען הביולוגי של הוריו, גם אם אישה אחרת נשאה בהריון.

אך החוק הישראלי מציב הגבלות רבות בפני מי שמעוניין להפוך להורה:

  • זכאות להליך: במדינת ישראל, הליך הפונדקאות אינו פתוח בפני כל אחד. היחידים שרשאים להתחיל בהליך זה הם זוגות הטרוסקסואליים ונשים שאינן בזוגיות ושאינן יכולות לשאת בהריון. הגדרה זו מדירה מתוכה זוגות חד-מיניים או גברים המעוניינים להפוך להורים יחידניים. נכון להיום, אין צפי ריאלי לשינוי סעיף זה בחוק.
  • קבלת האישור: אישור לפתיחה בהליך פונדקאות בארץ אינו ניתן באופן אוטומטי, גם אם ההורים המיועדים עומדים בתנאי שלעיל. הזוג או האישה המבקשים לחתום על הסכם פונדקאות נדרשים לעמוד בבדיקות שונות בפני ועדה מקצועית. ועדה זו בוחנת את כשירותם של המבקשים להיות הורים, וישנם מקרים שבהם היא פוסלת את מתן האישור הנכסף.
  • מציאת פונדקאית: פונדקאות בארץ מתבצעת רק כפונדקאות מלאה, כלומר האישה הנושאת את ההריון אינה האם הביולוגית של היילוד. למעשה, החוק הישראלי אוסר על ההורים המיועדים להיעזר באישה שהיא קרובת משפחה, וגם גילה של הפונדקאית מוגבל בחוק, ואינו יכול להיות גבוה מ-39.

פונדקאות בארץ היא כאמור הליך מורכב והיא כוללת עוד סעיפים רבים נוספים המגבילים באופן משמעותי את קיומו של ההליך בישראל. מסיבה זו, רבים פונים לאפשרויות אחרות.

פונדקאות בחו"ל

לצד פונדקאות בארץ, קיימת גם אפשרות של השלמת הליך פונדקאות בחו"ל. כיום ישנם מספר יעדים עיקריים הפתוחים בפני ישראלים: במזרח הרחוק, במזרח אירופה, בארצות הברית ובקנדה. חשוב לציין כי בכל יעד כזה הגבלות שונות ותנאים שונים, ועל כן כדאי להיעזר באנשי מקצוע אם בוחרים להשלים הליך פונדקאות בחו"ל. למשל, כיום זוגות חד מיניים יכולים להשלים הליך פונדקאות בחו"ל רק בארצות הברית או בקנדה, ויעדים אחרים במזרח הרחוק ובאירופה כבר אינם פתוחים בפניהם. עניין נוסף שיש לשקול הוא אופיו של ההליך; ישנן מדינות שבהן ההליך הוא בתשלום, ומדינות אחרות שבהן ההליך הוא אלטרואיסטי ואינו כרוך בתשלום מלבד הוצאות רפואיות. עם זאת, יש לקחת בחשבון שבהליך אלטרואיסטי זמני ההמתנה הם לרוב ארוכים יותר.

אימוץ

לצד פונדקאות בארץ או פונדקאות בחו"ל, קיימת גם אפשרות של אימוץ, וגם במקרה זה ישנם קריטריונים שבהם נדרשים המועמדים לעמוד. אימוץ בארץ פתוח בפני זוגות נשואים המתגוררים יחדיו לפחות שנתיים, ונדרשת מהם השכלה של לפחות 12 שנות לימוד. מלבד זאת, עליהם להוכיח כי יש באפשרותם לתמוך בילד מבחינה כלכלית, ולהציע לו תנאי מגורים כגון חדר משלו. לצד זאת, נבדק גם מצבם הבריאותי והנפשי של בני הזוג ונבחנת יכולתם לעמוד בהצלחה במשימת האימוץ. ניתן כמובן לפתוח בהליך אימוץ בין-ארצי, אך גם הליך זה מנוהל דרך משרד הרווחה וההורים המיועדים נדרשים לעמוד בתנאים דומים.

לסיכום, בשני המקרים, אימוץ או פונדקאות, מדינת ישראל מטילה הגבלות שונות ומחייבת את ההורים המיועדים לעמוד בתנאים שונים. בסופו של דבר, בחלק גדול מהמקרים השיקול המרכזי הוא השאלה האם ההורים המיועדים מעוניינים בילד ביולוגי. גם השיקול הכלכלי וגם הסטטוס הזוגי הם קריטריונים בהחלטה, ולעיתים תמיכה מקצועית תסייע להגיע להחלטה הנכונה עבור בני הזוג או האדם היחיד.