פעילות ספורטיבית בזמן טיפולי פוריות – האם כדאי?

 

כיום כבר אין ספק כי קיים קשר בין מצב הגוף שלנו לבין המצב הנפשי שלנו. כאשר הגוף שלנו פועל כשורה וכאשר איננו סובלים מבעיות בריאות מורכבות – הרבה יותר נעים וקל. לעומת זאת, מחלות חוזרות או אפילו עייפות גופנית עלולים לפגוע במצב הרוח ובמצב הנפשי הכללי. על כן, רופאים ממליצים לרוב על שילוב בין תזונה בריאה לבין פעילות גופנית. אך ישנם מצבים שבהם הגוף נתון תחת עומס רב, לדוגמה כאשר האישה עוברת טיפולי פוריות. האם גם במקרים אלו מומלץ לעסוק בפעילות ספורטיבית? על כך במאמר הבא.

פעילות ספורטיבית ופוריות

ככלל, השמירה על אורח חיים בריא ועל משקל תקין מסייעת בכניסה להריון. אישה הסובלת מעודף משקל משמעותי או שאינה מקפידה לנהל אורח חיים בריא, עלולה להתקשות יותר בהשגת ההריון. מלבד זאת, מצב של עודף משקל בהריון עלול לסכן את בריאותה של האישה בהריון; היא עלולה לפתח סוכרת הריון, לחץ הדם שלה עלול לעלות באופן משמעותי והסיכונים להפלה עולים. מעבר לכך, גם הסיכוי ללידה מכשירנית (לידת ואקום, לידת מלקחיים, או ניתוח קיסרי) עולה, וההתאוששות מן הלידה מורכבת יותר. לעיתים עודף משקל עלול אף לגרום להפרעות בביוץ, ובמקרים אלו, לפני שמתחילים טיפולי פוריות וטיפולי הפריה חוץ גופית, מומלץ לנסות לשנות את אורח החיים בהתאם להמלצות של הרופא המטפל.

פעילות ספורטיבית במהלך טיפולי פוריות

נשים רבות נהנות מפעילות גופנית ממריצה ומעוניינות להמשיך בפעילות זו גם בזמן טיפולי פוריות או בזמן טיפולי הפריה חוץ גופית. אומנם פעילות גופנית היא כאמור דבר מבורך, אך חשוב מאוד לנהוג במשנה זהירות ובחוכמה. במצב של טיפולי פוריות הגוף נדרש להתמודד עם סיטואציה יוצאת דופן – על מערכות הגוף השונות מוטל עומס רב, ולכן, באופן כללי ההנחיה היא להתייעץ עם הרופא המטפל לפני שממשיכים בשגרת האימונים. בדרך כלל, נשים שהגוף שלהן רגיל לרמת מאמץ מסוימת יוכלו להמשיך באימונים ספורטיביים מתונים. לעומת זאת, אישה שבדרך כלל אינה נוהגת לעשות ספורט – מאמץ גופני ניכר לא תמיד מומלץ עבורה. פעילות גופנית אינטנסיבית המחייבת את הגוף למאמץ חריג שהוא אינו מורגל בו, עלולה לפגוע בהצלחת הטיפולים. בסיכומו של דבר, כיום אין בנמצא מחקרים חד-משמעיים בנושא זה, ועל כן אישה העוברת טיפולי פוריות, כדאי שתפנה לרופא המטפל שלה שיוכל לתת לה המלצות המתאימות למצב האישי שלה.

המלצות לפעילות ספורטיבית נכונה

אישה העוברת טיפולי פוריות או שצפויה לעבור הפריה חוץ גופית יכולה לעיתים, באישורו של הרופא המטפל, להמשיך את שגרת האימונים הקודמת, אם כי בדרך כלל מומלץ למתן את רמת המאמץ. הליכה ושחייה נחשבות לפעילות גופנית בטוחה עבור נשים המעוניינות להיכנס להריון וגם עבור נשים שכבר השיגו את ההריון המבוקש.

ישנם מספר דגשים שחשוב לשים לב אליהם בעת ביצוע הפעילות הספורטיבית:

  • פעילות גופנית בזמן טיפולי פוריות ובהריון צריכה להיות מתונה – קצב הלב אינו אמור להיות גבוה מדי, ועל כן יש להתייעץ עם רופא לקבלת המלצות פרטניות.
  • אישה שרוצה לעסוק בפעילות גופנית במהלך טיפולי פוריות, כדאי שתמשיך בשגרת האימונים הקודמת שלה. אין זה מומלץ לנסות משהו חדש – זה לא הזמן המתאים לאתגר את הגוף.
  • יש לשים לב לשינוי בתחושה הגופנית – אם אישה מרגישה שלא בטוב יש להפסיק מיידית את האימון ולפנות לרופא המטפל.
  • יש להקפיד על שתייה מספיקה וללוות את האימונים בתזונה בריאה ומגוונת.

בשורה התחתונה, בכל הנוגע לפעילות ספורטיבית בזמן טיפולי פוריות אין המלצה גורפת. מומלץ כי כל אישה תתייעץ עם הרופא המטפל בה ותנהג בהתאם להנחיות המקצועיות שתקבל. כך הסיכוי להצלחת הטיפולים יעלה, ולא פחות חשוב – ניתן יהיה לשמור על בריאותה של האישה.