פונדקאות לתאומים – האם יש עלייה בהוצאות?

 

בשני העשורים האחרונים, הליך הפונדקאות הפך לנפוץ מאוד. מהליך רפואי ששימש בעיקר זוגות נשואיים הטרוסקסואלים, הפכה הפונדקאות לתהליך רפואי שנעזרים בו גם זוגות חד מיניים או אנשים יחידים. לעלייה במספר הליכי הפונדקאות שהסתיימו בהצלחה השפעה נוספת; ככל שהליך הפונדקאות הפך לנפוץ יותר, כך חלה עלייה במספר לידות התאומים. אומנם מדובר בשמחה כפולה, אך חשוב לזכור שהריון מרובה עוברים מלווה לעיתים קרובות בסיכון גבוה יותר כמו גם בהוצאות מרובות יותר. פרטים נוספים – במאמר הבא.

 

 

קצת על הריון תאומים

לרוב, הריון המושג באופן טבעי יכלול עובר אחד הגדל בתוך שק הריון אחד. באופן זה נשמרת באופן מיטבי בריאותו של עובר, וגם בריאותה של האם טובה יותר. אלא שלעתים בשל סיבות שונות מתקיים הריון מרובה עוברים, בין אם באופן טבעי ובין אם בשל התערבות רפואית, וכאשר מצב זה מתרחש ישנם מספר דברים שחשוב לדעת. הריון מרובה עוברים מטיל עומס רב יותר על מערכות הגוף של האם, אך הוא משפיע גם על העוברים עצמם. למעשה ככל שברחם האישה גדל מספר רב יותר של עוברים, כך עולה הסיכון לעיכובים בצמיחת העוברים או להפרעות אחרות. למשל, משקל לידה נמוך נפוץ הרבה יותר בהריון מרובה עוברים, בין השאר בשל משך הריון קטן יותר ולידות מוקדמות. הריון מרובה עוברים גם משפיע על מהלך הבדיקות המבוצעות בעת ההריון, ועל אופן ביצוען. לדוגמה, אם מעוניינים לאתר מצבים של מומים או הפרעות בכרומוזומים יש צורך לבדוק כל שק הריון באופן נפרד לבצע בדיקת מי שפיר עבור כל אחד מהם.

עלייה בסיכון – עלייה בהוצאות

כאמור, בהריון ספונטני יהיה בדרך כלל עובר אחד הגדל בשק הריון אחד, אך כאשר מדובר במצבים של פונדקאות בחו"ל או פונדקאות בארץ, לעיתים ההריון יכלול שני עוברים או יותר. מטבע הדברים, הריון הכולל תאומים מוגדר כהריון בסיכון המצריך מעקב רפואי צמוד כמו גם בדיקות רפואיות שונות שמטרתן לוודא את התפתחותם התקינה של העוברים. על כן, ייתכן בהחלט כי תהיה עלייה בהוצאות הכרוכות בהריון עצמו, בשל בדיקות שונות שהאם הנושאת תצטרך לעבור. מלבד זאת, מכיוון שהריון מרובה עוברים מטיל עומס רב על מערכות הגוף של האם הנושאת, היא עלולה לחוש תופעות לוואי חמורות יותר והסיכון לבריאותה גדל אף הוא. גם משך ההחלמה מהריון מרובה עוברים עשוי להיות ארוך יותר, ועל כן לעיתים קרובות הליך הפונדקאות יהיה יקר יותר, והתשלום שתדרוש הפונדקאית יהיה גבוה יותר.

לידת תאומים

עניין נוסף שחשוב להיות ערים לו הוא הלידה עצמה. כאשר מדובר בלידה רגילה של עובר אחד, בדרך כלל הנטייה היא לבחור בלידה נרתיקית שבה הסיכון לאם וליילוד הוא מינימלי. אך בלידות מרובות עוברים חשוב לתכנן את הלידה מראש. בחלק גדול מלידות התאומים העובר הראשון נמצא במצג ראש ואז ייתכן בהחלט להתחיל את הלידה כלידה נרתיקית ולראות כיצד היא תתפתח. במקרים אחרים לעומת זאת, כאשר העובר הראשון מצוי במצג עכוז, תיבחר לידה קיסרית בלבד. במקרים אלו, ייתכן כי הדבר ישפיע על עלותו של הליך הפונדקאות, שכן לידה קיסרית משמעותה ניתוח שההתאוששות ממנו מורכבת יותר, והוא כרוך בסיכונים רבים יותר.

לסיכום, כמו כל הריון מרובה עוברים, גם פונדקאות לתאומים היא עניין מורכב שיש לתכנן היטב. חשוב לקחת בחשבון כי הריון לתאומים הוא הריון בסיכון ובדרך כלל יהיה כרוך בעלויות גבוהות יותר.