פונדקאות בארץ – הסבר התהליך

פונדקאות הוא הליך לא פשוט, לא מבחינה פיזית ובעיקר לא מבחינה נפשית, אולם לעיתים זהו הפתרון היחיד בעבור זוגות הסובלים מבעיות פוריות שונות.

האפשרות להשתמש בפונדקאות בארץ התחילה בשנת 1996, כאשר נכנס לתוקף חוק הסכמים לנשיאת עוברים. זהו החוק הקובע מי רשאי להשתמש בשירותים של פונדקאית וכיצד יתבצע ההליך כולו. כיום החוק מתיר רק לזוגות הטרוסקסואלים, נשואים או בעלי הסכם של חיים משותפים, להיעזר בפונדקאית כדי להביא ילדים לעולם. יש לחץ רב לשנות את החוק ולכלול בתוכו גם זוגות חד מיניים ורווקים, אבל הדרך עוד ארוכה והשינוי אינו צפוי לקרות בקרוב. במקרים אלו מומלץ לבדוק את האופציה של פונדקאות בחו"ל.

איך מתחילים?

תחילת הדרך היא בהמלצת רופא הפוריות לפנות לפונדקאות. לרוב המלצה זו תעלה לאחר כשלונות בטיפולי הפריה אחרים, או במקרים שבהם המצב הרפואי אינו מאפשר כניסה להיריון.

בני הזוג צריכים לפנות לוועדה של משרד הבריאות ולהגיש את המסמכים הרלוונטיים, ולקבל אישור עקרוני להתחיל בתהליך. לאחר קבלת האישור אפשר לחפש פונדקאית מתאימה. כיום אפשר לעשות זאת באופן עצמאי או להיעזר בשירותיהם של עמותות וארגונים הפועלים בנושא. גם הפונדקאית וגם בני הזוג צריכים לעבור בדיקות רפואיות ונפשיות, כדי לוודא שהם אכן כשירים לבצע את התהליך. השלב הזה נמשך מספר חודשים, לרוב בין 3 ל-6 חודשים. כאשר יש אישור של הוועדה, צריך לנסח הסכם משפטי בין הזוג לבין הפונדקאית, ולהגישו לאישור הוועדה.

התהליך עצמו

היריון של פונדקאית מתחיל בתהליך של IVF- הפריית מבחנה. בשלב הראשון יש צורך לשאוב ביציות מבת הזוג, דבר שכרוך לרוב בטיפול הורמונלי מקדים. כאשר ישנן מספיק ביציות באיכות טובה ניתן להפרות אותן עם הזרע של בן הזוג. במקרים שבהם אין מספיק ביציות או שאיכותן לא טובה, אפשר להשתמש בתרומת ביציות. לאחר שמתבצעת הפריית מבחנה מוצלחת והביצית המופרית מתפתחת בצורה תקינה, אפשר לבצע את השלב הבא- החזרת העוברים לרחם של האם הפונדקאית. מכאן ואילך מהלך ההיריון הוא רגיל לחלוטין.

מהן העלויות?

פונדקאות בישראל כרוכה בעלויות גבוהות מאוד, שנעות סביב 250,000 ₪. הסכום הזה מתחלק בעבור מספר דברים. 160,000 ₪ מופקדים כמשכורת לטובת האם הפונדקאית. סכום של כ-30,000 ₪ מופקד בחשבון נאמנות, והסכום הזה ישמש עבור הוצאות לא צפויות כגון סיבוכים בהיריון אשר דורשים טיפול, ניתוח קיסרי, טיפול פסיכולוגי וכו'. מתוך הסכום הזה אם יישאר כסף הוא יוחזר לזוג. במידה ומשתמשים בשירותיהם של ארגונים שונים הסכומים יכולים להיות גבוהים יותר.

מהם היתרונות והחסרונות?

תהליך הפונדקאות כמובן מעלה מאוד את הסיכויים לקליטה והתפתחות של היריון תקין, והוא מוצע במקרים שבהם אין אפשרות אחרת. כאשר התהליך מבוצע בארץ לפי כל החוקים ובכפוף לאישור הוועדה, בני הזוג הם אלו שנחשבים להורים הביולוגיים וכך גם הרישום במשרד הפנים, לצד כל ההשלכות.

מנגד, מדובר בתהליך ארוך ומורכב בעל עלויות גבוהות. הוא יכול לגרום למתחים בין בני הזוג ומול הפונדקאית, וכמובן שישנם סיכונים רפואיים- גם לבת הזוג, וגם לפונדקאית.