עלויות של תהליך פונדקאות

תהליך פונדקאות הוא אף פעם לא תהליך קל. יש ביורוקרטיה שצריך להתמודד איתה, הרבה חששות, וכמובן העלות הכספית הגבוהה. נוסף על כך, החוק הישראלי מגדיר בצורה מאוד ספציפית מי זכאי לבצע את התהליך בארץ, ולכן עבור רבים אין ברירה אלא לפנות למדינות שונות בחו"ל.

השיקול הכספי הוא אחד השיקולים המרכזיים בהחלטה, ולכן אספנו עבורכם מידע מפורט. חשוב לזכור כי מדובר בהערכות בלבד, וכי הסכומים יכולים להשתנות.

פונדקאות בארץ

כאמור, הליך הפונדקאות בארץ אפשרי רק בעבור זוגות אשר עומדים בקריטריונים שקבע החוק. החוק גם מגדיר מי יכולה לשמש אם פונדקאית ובאילו תנאים, ומהו התשלום שהיא זכאית לקבל. העלויות בארץ גבוהות ונעות בין 200,000 ₪ ל-250,000 ₪ ואף יותר, כתלות במספר גורמים. מתוך הסכום הזה, 160,000 ₪ הם הסכום שאותו תקבל הפונדקאית, כאשר צריך להפקיד בחשבון נאמנות עוד כ-30,000 ₪. הסכום הנוסף נמצא שם עבור טיפולים רפואיים לא צפויים, אך סכום שלא ינוצל יחזור להורים. עלויות נוספות שיכולות להיכלל בהליך הן ייעוץ משפטי וליווי של אחד מהארגונים העוסקים בכך.

פונדקאות בחו"ל

כאשר מתייחסים להליך של פונדקאות בחו"ל, מדברים למעשה על מספר מדינות אליהן אפשר לפנות באופן חוקי. לכל מדינה יש את החוקים וההגבלות שלה, והעלויות משתנות כתלות במדינה. לפני שתבחרו להתחיל בתהליך, מומלץ לברר באופן ספציפי לגבי המדינה אליה אתם מעוניינים לפנות.

בכל זאת ריכזנו עבורכם הערכה של הסכומים במדינות השונות, כדי שתוכלו לקבל קנה מידה.

העלויות בארה"ב מוערכות בכ-120,000$ (כ-400,000 ₪, תלוי כמובן בשער הדולר), וזוהי ככל הנראה האפשרות היקרה ביותר. העלויות עבור פונדקאות בגיאורגיה הן כ-150,000 ₪, ובאוקראינה העלות היא כ-200,000 ₪, סכום הדומה להליך בארץ. העלות באלבניה היא כ-300,000 ₪, אך בעבור היריון של תאומים יש להוסיף עוד כ-15,000 יורו (כ-64,000 ₪). העלויות בהודו הן כ-25,000$ (כ-86,000 ₪).

חשוב לזכור כי העלויות האלו מיועדות אך ורק לתהליך הפונדקאות עצמו, ואינן כוללות הוצאות נוספות כמו טיסות, בדיקות רפואיות של ההורים, לינה ושהות במדינת היעד וכדומה.

להתמודד עם הפרוצדורה

בין אם תבחרו להתחיל תהליך של פונדקאות בארץ ובין אם תעדיפו פונדקאות בחו"ל, כך או כך תצטרכו לעשות זאת בצורה חוקית ומסודרת. לכל מדינה יש את החוקים והמגבלות שלה, שקובעים מי תוכל לשמש כאם פונדקאית, ומי זכאי להשתמש בהליך. החוקים יכולים להשתנות מעת לעת, למשל ישנן מדינות אשר היו בעבר יעד פופולרי בעבור ישראלים, אך שינוי החוקים אינו מאפשר יותר לישראלים לבצע בהן את תהליך הפונדקאות.

ישנם היום מספר ארגונים אשר מסייעים בתהליך, בין אם מדובר בישראל או במדינות אחרות. כאשר מדובר בארגון חוקי ומסודר, הוא מכיר את הנהלים במדינת היעד, וכן את המוסדות הרפואיים הרלוונטיים. מנגד, ארגונים אלו גובים שכר עבור הייעוץ והליווי.