סוגי טיפולי פוריות לאישה

 

כאשר אישה או זוג רוצים להביא לעולם ילד הם מתחילים לרוב את הניסיונות בדרך הרגילה. אלא שבמקרים מסוימים, חולפים חודשים רבים ללא תוצאות ומגיעה העת לפנות לרופא מומחה. כ-15% מהאוכלוסייה מתמודדת עם מצבים מורכבים אלו, ובמקרה זה חשוב לבחור במומחה פוריות שיידע לבנות ביחד עם המטופלים תוכנית טיפולית המותאמת לצרכיהם. במסגרת זו מוצעים טיפולים גם לאישה וגם לגבר, ובמאמר זה נתמקד בסוגי טיפולי הפוריות המוצעים לאישה.

ראשית – אבחון מקיף

עבור נשים רבות וזוגות רבים, טיפולי פוריות כמו גם טיפולי שאיבת ביציות הם אחד הדברים המופלאים ביותר – הם המאפשרים להורים המאושרים להחזיק בידיהם את התינוק החדש שהצטרף למשפחה. אך לפני שבונים תוכנית טיפולית עבור האישה, חשוב לבצע אבחון מקיף.

במסגרת אבחון זה, יתבצעו לעיתים שני הליכים מרכזיים:

  • בדיקות כלליות – ראשית, כאשר אישה פונה לקבלת סיוע ממומחה בתחום הפוריות יבוצעו בדיקות שאינן פולשניות בהכרח. במקרים רבים האישה תידרש לבצע בדיקות דם שמטרתן לבדוק את מצבה הבריאותי הכללי ואת הפרופיל ההורמונלי שלי. מלבד זאת, כדי לקבל תמונה מלאה של המצב, נשים רבות יופנו לבדיקות אולטרה-סאונד לשם בדיקה ראשונית של מצב הרחם.
  • היסטרוסקופיה – בדיקה זו היא למעשה צילום של חלל הרחם, ומטרתה לקבל תמונה כללית של מצב הרחם ולסייע לאתר ולטפל במצבים העלולים לפגוע בפריון. בעזרת הצילום יכול הרופא לבחון את המבנה של הרחם ולאבחן מצבים כגון פוליפים ברירית הרחם או שרירנים. במקרים רבים, כאשר מגלים בעיה כלשהי יש אפשרות לטפל בה תוך כדי צילום הרחם.

טיפולים הורמונליים

בסיום שלב האחרון של האבחון ניתן להציע לאישה טיפולי פוריות שונים המותאמים למצבה. בדרך כלל, לפני הליך שאיבת ביציות יוצעו תחילה טיפולים הורמונליים באמצעות איקקלומין, או בשמותיו האחרים – קלומיפן ציטרט או קלומיד. את ההורמונים האלו נוטלת האישה כטבליות, והיום ישנם הורמונים מסוגים נוספים. על כן לפני שמתחילים טיפולי פוריות ניתן להתייעץ עם הרופא המטפל ולבנות תוכנית טיפול לאחר שהתקבל כל המידע הנחוץ. ההורמונים שנוטלת האישה נועדו לעודד ביוץ בגוף האישה, ובדרך כלל נעזרים בהם כאשר מסיבה לא ברורה האישה אינה מבייצת, או במקרה שישנה ירידה בספירת הזרע של הגבר. את הטיפול ההורמונלי מלווה מעקב באמצעות אולטרה-סאונד, שמטרתו לעקוב אחר עובייה של רירית הרחם ולבדוק את התפתחותם של הזקיקים בשחלות. אם בבדיקה ניתן יהיה לראות זקיק מפותח ייתכן כי האישה תקבל הזרקה להשראת ביוץ. כ-36 עד 48 שעות לאחר שהאישה תקבל את הזריקה, יתרחש ביוץ, ובני הזוג יוכלו לקיים יחסי מין סביב מועד זה. אפשרות אחרות, המומלצת במקרים שבהם ישנה ספירת זרע נמוכה, היא הזרעה תוך רחמית.

הפרייה חוץ גופית

כאמור, טיפולי פוריות יש לתכנן בהתאמה למצבה של האישה ולמצבו של בן זוגה. אם הטיפולים שתוארו לעיל לא סייעו בהשגת הריון, ניתן לעבור לשלב הבא – הפריה חוץ גופית. במסגרת טיפול זה ביצית האישה, או ביצית שהתקבלה מתרומה, תופרה מחוץ לרחם, בתנאי מעבדה ולאחר מכן העוברים יוחזרו לרחם האישה. על מנת להשיג את הביצית, האישה תעבור טיפולי שאיבת ביציות – הליך שאותו מבצעים בדרך כלל בהרדמה מלאה. שאיבת ביציות מבצעים בעזרת מכשיר אולטרה-סאונד נרתיקי שעליו מולבשת מחט. כך, כאשר יש זקיק מפותח, ניתן לדקור את השחלות ולשאוב את נוזל הזקיק המכיל את הביציות. בהמשך, תופרה הביצית באמצעות זרע והעובר שיתפתח יוחזר לרחם האישה, לרוב לאחר כ-5 ימים. הליך זה הוא כיום נפוץ יחסית, אך מומלץ כמובן לבחור ברופא מומחה שילווה את בני הזוג לכל אורך התהליך.