מתי הזמן הנכון להתחיל את הליך הפונדקאות?

 

ההחלטה להביא ילד לעולם היא אחת ההחלטות החשובות ביותר בחייו של כל אדם וכל זוג. ילד המצטרף למשפחה משפיע על האיזון הטבעי הקיים בה, ומחייב את ההורים להסתגל למצב החדש. על כן, את הרחבת המשפחה מומלץ לתכנן מבעוד מועד, ולהשלים את כל ההכנות הנדרשות לקבלת פניו של חבר המשפחה החדש. לא תמיד יש ביכולתו של האדם להחליט מתי בדיוק יתחיל ההריון ומתי יגיע מועד הלידה, אך במידה מסוימת, הליך הפונדקאות אכן מאפשר זאת. מהו הזמן המומלץ ביותר להליך פונדקאות – במאמר הבא.

 

עונת השנה המומלצת ללידה

מחקרים רבים טוענים כי בריאותם של ילידי החורף טובה פחות מבריאותם של ילדים שנולדו בעונות הקיץ. על פי מחקרים אלו, ילדים שנולדו בחורף נוטים לפתח תגובות אלרגיות רבות יותר וסובלים מתחלואה משמעותית יותר. גם כשמדובר בהליך פונדקאות, רבים משתדלים לתכנן אותו כך שהלידה תתרחש בחודשי הקיץ, במיוחד אם ההליך נעשה באמצעות פונדקאות בארצות קרות יחסית. כשהלידה מתרחשת בתחילתה של עונת הקיץ, קל הרבה יותר להתנייד עם התינוק החדש, וההורים הטריים נדרשים לשאת ציוד מועט יחסית. גם אם ההורים משלימים את הליך הפונדקאות בארץ, אין ספק כי במובנים מסוימים, להורים טריים קל הרבה יותר להתנהל בעונת הקיץ. כשמזג האוויר נעים, ההורה יכול לטייל עם התינוק מחוץ לבית ולחשוף אותו לאוויר הצח, ויהיה לו גם קל להרגיע אותו או לסייע לו להירדם בעת טיול בעגלה.

 

תכנון הליך פונדקאות בהתאם לנסיבות אישיות

ההתחשבות בעונות השנה עשויה להיות משמעותית בעיניהם של רבים, וייתכן כי יש לה גם השפעה על בריאותו של הילד, אך כאשר מתכננים פונדקאות בארץ או פונדקאות בחו"ל, הכרחי גם להתייחס למצבם האישי של ההורים. כאמור, ילד חדש המצטרף למשפחה דורש את מירב תשומת ליבו של ההורה, כמו גם את כוחו ואת סבלנותו. תינוקות שאך זה נולדו אומנם ישנים הרבה, אך שנתם אינם רציפה ועל כן הם דורשים את תשומת ליבו של ההורה 24 שעות ביממה. לכן, מומלץ לתכנן את הליך הפונדקאות כך שלקראת הלידה הצפויה לא יהיו להורים התחייבויות רבות הגוזלות מהם את עיקר זמנם. אין זה רצוי למשל להתחיל פרויקט רחב היקף בעבודה או לעבור למקום עבודה חדש סמוך למועד הלידה – שינויים מסוג זה מצריכים כוחות רבים ואת האנרגיה רצוי להשקיע בשלב זה בתינוק החדש.

 

התחשבות במצב המשפחתי

גורם נוסף שיש להתחשב בו בעת תכנון הליך פונדקאות, הוא המצב המשפחתי. ההורה צריך להיות זמין עבור התינוק החדש, ולהיות מסוגל לספק לו את צרכיו. במסגרת השיקולים האישיים יש להתחשב גם בקיומם של ילדים נוספים בבית ובצרכים שלהם. לכל הורה ולכל זוג ההעדפות שלו; יש הורים שקל להם הרבה יותר לגדל ילדים שהפרש הגילים ביניהם קטן, ויש הורים המעדיפים לשמור על הפרש של שנתיים-שלוש בין הילדים. כך או כך – חשוב שכל הורה וכל זוג יהיו מודעים למצבם האישי וליכולתם לגדל בהצלחה תינוק חדש.