מה זה תהליך השבחת זרע?

 

בעבר, ובמידה מסוימת גם היום, פוריות בני הזוג ויכולתם להביא ילד משותף לעולם, נתפשת כתלויה בעיקר באישה. לרוב, התחלת הבירורים תיעשה במסגרת הטיפול אצל רופא הנשים, שיבדוק קודם כל את מצבה הרפואי של האישה, את הפרופיל ההורמונלי שלה ואת מצבה של מערכת הרבייה שלה. אך כיום כבר ידוע שכאשר קיים עיכוב בהשגת הריון, מצב זה עלול לנבוע בשל סיבות אחרות, בין השאר איכות הזרע של בן הזוג. מטבע הדברים, הפנייה הראשונית מתבצעת לרופא הנשים, אך אם הבירור הרפואי מחייב זאת, יהיה צורך גם לבדוק את איכות הזרע, ובמקרים מסוימים לבצע הליך השבחת זרע. מהו תהליך זה וכיצד הוא מבוצע? על כך במאמר הבא. 

באילו מקרים נדרשת השבחת זרע?

במרבית המקרים, זוגות המנסים להיכנס להריון יצליחו להשיג את ההריון המבוקש תוך מספר חודשים של ניסיונות. השגת הריון בריא תלויה כמובן במשתנים רבים כגון גילם של ההורים המיועדים, מצבם הרפואי ומצבם ההורמונלי. אומנם בדרך כלל נהוג לדבר על השעון הביולוגי של האישה, אך גם אצל הגבר עלולה עם השנים לחול ירידה באיכות הזרע. השבחת זרע נדרשת בדרך כלל במסגרת של טיפולי פוריות, כאשר מתברר כי איכות הזרע אינה מאפשרת להשיג הריון באופן ספונטני.

בין השאר נבדקים הפרמטרים הבאים:

  • ספירת הזרע – אם בנוזל הזרע קיים מספר נמוך יחסית של זרעונים, הדבר עלול ליצור קשיים בהשגת הריון.
  • מבנה תאי הזרע – האם לזרעונים מבנה תקין המאפשר להם להגיע לביצית?
  • תנועת הזרעונים – כדי להגיע למטרה (כלומר לביצית שברחם) זרעונים צריכים לנוע בכיוון מסוים ובמהירות מסוימת. אם בדיקת הזרע מעלה שקיימת בעיה כלשהי בתחום זה – גם כאן ייתכן שתידרש השבחת זרע במסגרת טיפולי פוריות.

כידוע, נוזל הזרע כולל תאי זרע רבים, חלקם באופן טבעי אינם באיכות גבוהה; בדרך כלל בכל נוזל זרע נמצא תאי זרע פגומים, תאי זרע ללא כושר תנועה ואף תאי זרע מתים. זהו מצב רגיל, אלא שלעיתים מתגלה כי בנוזל הזרע, אחוז תאי הזרע הפגומים גבוה יחסית, וכך סיכויי ההפריה הטבעית פוחתים. המטרה של השבחת זרע היא לקבל דגימה איכותית הכוללת זרעונים בריאים בלבד, ובאמצעותה להשיג את ההריון המבוקש.

ביצוע השבחת הזרע

ראשית, לפני שמתחילים בהליך של טיפולי פוריות ושל השבחת זרע, מומלץ כי בן הזוג יתייעץ עם רופא מומחה. המטרה המרכזית היא לבדוק את בריאותו של הגבר, לשלול מצבים רפואיים כגון דלקות, לבדוק את הפרופיל ההורמונלי ואת המצב הבריאותי הכללי. איכות הזרע מושפעת גם מן התזונה של הגבר, ועל כן לעיתים יידרשו גם שינויים בתחום זה. כאשר מתברר כי נדרשת השבחת זרע, מומלץ להתחיל טיפולי פוריות אצל איש רפואה המומחה בתחום. במסגרת הליך זה, נוזל הזרע עובר תחילה שטיפה רגילה שמטרתה לבודד את הזרעונים מנוזל הזרע. לאחר מכן נבחרים הזרעונים האיכותיים לצורך ההפריה. המשך הטיפול תלוי במצב הפוריות של האישה, כאשר לעיתים יוחדרו הזרעונים ישירות לרחם, ולעיתים יוחלט על טיפולי הפריה חוץ גופית. כך או כך, ליווי רפואי מקצועי יסייע לבני הזוג להשיג את ההריון המבוקש.