ליווי משפטי בפונדקאות – למה זה חשוב?

 

פונדקאות היא אחד התהליכים הרפואיים המרגשים והרגישים ביותר הקיימים היום. הוא מאפשר לזוגות וליחידים להגשים את החלום שלהם ולהפוך להורים, והוא מספק הזדמנות נפלאה לנשים רבות לתרום משהו מעצמן למי שזקוק לכך. אך מכיוון שמדובר בנושא מורכב, חשוב מאוד שילווה אותו עורך דין המתמחה בתחום. עורך הדין נדרש להכיר את חוק הפונדקאות באופן יסודי, לדעת מהן המגבלות שלו, בארץ כמו גם בחו"ל, ולוודא כי אף אחד מהצדדים אינו נפגע בזמן תהליך הפונדקאות. הבחירה באיש המקצוע המתאים, עורך דין הבקיא בחומר והניחן בעדינות המתאימה, תסייע לסיים בהצלחה את התהליך, לשביעות רצונם של כל הצדדים. על חשיבות הליווי המשפטי בהליך הפונדקאות – במאמר הבא.

 

חוק פונדקאות

חוק הפונדקאות בארץ, מגדיר באופן יסודי ומפורט את מסגרת הליך הפונדקאות החוקית. חוק זה נקרא "חוק הסכמיים לנשיאת עוברים" והוא נחקק לקראת סוף שנות ה-2000 בעקבות עתירה של בני זוג שביקשו להיעזר בשירותי פונדקאות. כל מדינה מגדירה את תהליך הפונדקאות באופן קצת שונה, וקובעת סייגים שונים, וגם במדינת ישראל נקבעו הגבלות שונות המפרטות מי זכאי להיעזר בשירותי פונדקאות בארץ. בעבר, שירותי הפונדקאות היו פתוחים אך ורק בפני זוגות נשואים או ידועים בציבור, וגם כיום, לאחר התיקון החדש לחוק, מצב זה השתנה רק במעט. כיום, בניגוד לעבר, גם נשים יחידות יכולות להיעזר בשירותים אלו, אם הן מוכיחות כי קיימת הגבלה רפואית שאינה מאפשרת להן לשאת בהריון. אך התיקון סייע להרחיב במעט את מאגר הנשים היכולות לשמש כפונדקאיות, וכיום גם נשים נשואות יכולות לשאת הריון במסגרת הליך זה. מלבד הגדרות וסייגים, מטרת החוק היא גם לוודא את התאמת בני הזוג להליך הפונדקאות, ולבחון אם האישה שנבחרה לשאת את ההריון אכן מסוגלת לעמוד בהליך זה, מבחינה פיזית ונפשית כאחד.

 

חותמים על הסכם

נשים וזוגות שכבר ניסו להביא ילדים לעולם באמצעות הפריה חוץ גופית או בדרכים אחרות מחליטים לעיתים קרובות לפנות להליך של פונדקאות. זהו הליך לא פשוט, ובמקרים רבים, גם נשים ובני זוג העומדים בקריטריונים שקבע החוק, אינם מוצאים אישה פונדקאית במהירות. מצב זה נובע ממגוון רחב של סיבות, אך מומלץ לא למהר ולבחור באישה הנראית לבני הזוג כמתאימה ביותר. במידה שאכן נמצאה אם פונדקאית ראויה, זה הזמן למצוא עורך דין מנוסה המתמחה בתחום. עורך הדין יסייע לגשר בין בני הזוג לבין האם הנושאת, ויוכל להגדיר ביחד איתם את תנאי ההתקשרות המדויקים במסגרת חוזה ברור ומחייב. ראשית, מטרתו של החוזה לוודא כי המועמדת מבינה היטב את ההליך ומסכימה לו בלב חופשי ובהמשך מוגדר גם הפיצוי ואופן התשלום. ניתן לשלב בהסכם סעיפים שונים על פי דרישת בני הזוג ועל פי בקשתה של האם הנושאת.

 

רישום תינוק שנולד בהליך פונדקאות

לרוב, כאשר תינוק נולד לבני זוג החיים יחד, רישום היילוד נעשה עוד בבית החולים, בימים הראשונים שאחרי הלידה. לעומת זאת, תינוק הנולד בהליך של פונדקאות בארץ או בהליך של פונדקאות בחו"ל, יש לרשום במשרד הפנים באופן נפרד. לצורך רישום הילד יש לפתוח בהליך משפטי שבסופו יתקבל צו הורות הקובע מיהם הוריו החוקיים של הילד. לאחר קבלת פסק הדין יכולים ההורים לגשת למשרד הפנים ולרשום את הרך הנולד בתעודת הזהות שלהם. לשם השלמת ההליך המשפטי יש צורך לבחור עורך דין, ומומלץ כי ההורים המיועדים יבחרו באיש מקצוע מנוסה המכיר את התחום על בוריו.