טיפולי פוריות לגבר

טיפולי פוריות לגבר

ישראל הפכה זה מכבר למעצמת פוריות עולמית. למעשה טיפולי פוריות המוצעים היום פותרים חלק ניכר מקשיי הפוריות של זוגות. אם בעבר עיקר ההתמקדות הייתה בפוריותה של האישה, כיום חל שינוי בתחום זה, ומוצעים פתרונות חדשים גם לבעיות פוריות של הגבר.
כיצד מוגדרת בעיית פוריות

בעיית פוריות מוגדרת על פי משך הזמן הנדרש לזוג להשיג הריון. ככל שבני הזוג מבוגרים יותר, משך הזמן הזה מתקצר. כשמדובר בזוג צעיר יחסית, שבו לאישה טרם מלאו 35 שנה, הציפייה היא שתוך שנה יושג ההריון המבוקש. לאחר גיל 35 חלה ירידה בפוריות האישה, ועל כן אם לאחר חצי שנה של ניסיונות טרם הושג ההריון, מומלץ לפנות לבירור רפואי. במסגרת בירור זה, יישלחו שני בני הזוג לביצוע של בדיקות רפואיות שונות שמטרתן איתור מקורה של הבעיה. בשליש מן המקרים בעיית הפוריות מקורה באישה, בשליש השני מקורה של אי הפוריות בבעיית פוריות של הגבר, ובאחוזים הנותרים מדובר בשילוב בין השניים או בבעיה שמקורה אינו מוגדר.
סיבות לאי פוריות אצל הגבר

באופן כללי, על מנת שבת הזוג תוכל להיכנס להיריון, יש צורך בכך שייצור הזרעים באשכים יתבצע בצורה תקינה, וכי המעבר של זרעים אלו בצינור הזרע יהיו תקין. על כן, במקרים הבאים עלולות להיווצר בעיות פוריות אצל הגבר. ראשית, יוודא הרופא המטפל כי מיקומם של האשכים הוא התקין. מצב של אשך טמיר למשל עלול לגרום לפגיעה בייצור תאי זרע. בעיה אפשרית נוספת היא וריקוצלה, כלומר נפיחות הגורמת לעליית הטמפרטורות באשך ולפגיעה באיכותם של תאי הזרע. איכות תאי הזרע עלולה גם להיפגע בשל טעות של המערכת החיסונית היוצרת מסיבה כלשהי נוגדנים נגד תאי הזרע. עניין נוסף הוא כאמור בדיקת מעבר תאי הזרע בצינור הזרע. אם מסיבה כלשהי הצינורות האחראים למעבר תקין של תאי הזרע חסומים, הרי שלא ניתן להשיג היריון באופן טבעי. גורם אפשרי נוסף לבעיות בפוריות הוא שפיכה של תאי הזרע בכיוון ההפוך. במקרה זה תאי הזרע אינם מגיעים ליעדם אלא נפלטים לשלפוחית השתן. גם זיהומים במערכת הרבייה או בעיות הורמונליות וגנטיות עלולות לגרות לבעיות בפוריות הגבר. לכל אלו מתווספות בעיות אחרות ובעיות הנובעות מאורח חיים מסוים. לעתים צריכה מופרזת של סמים ואלכוהול, ואפילו עישון עלולים לגרום לירידה בפוריות.

כיצד מטפלים

לאחר שמתבצע אבחון המאתר את מקורה של הבעיה ניתן לבחור בטיפול המתאים. ישנן בעיות פוריות הניתנות לטיפול באמצעות ניתוח, בעיית וריקוצלה למשל היא אחת מהן. אם מקורה של בעיית הפוריות בגורם זיהומי לעתים כל שנדרש הוא טיפול תרופתי שיסייע לפתור את הבעיה במהירות. במקרים שבהם קיימת חסימה באיבר המין, יש אפשרות להוציא תאי זרע תקינים מתוך האשכים ולבצע הפריה חוץ גופית (IVF). במסגרת הליך זה לצד הפקת תאי זרע, עוברת האישה שאיבת ביציות, ולאחר הפרייתן הן מוחזרות לרחם. בחירת הטיפול תעשה בהתייעצות מעמיקה, ויינתן כל המידע הנדרש לצורך קבלתה של החלטה מושכלת.