טיפולי פוריות – האם להימנע מקיום יחסי מין?

 

ההחלטה להביא ילד משותף לעולם היא אחת המרגשות והמורכבות ביותר בחייהם של בני זוג. זוגות רבים חוששים שהזוגיות שלהם תיפגע, וזוגות אחרים מתלבטים באשר למועד המתאים להקמת המשפחה. אך המצב הופך להיות עדין עוד יותר כאשר מתברר לבני הזוג שעליהם לעבור טיפולי פוריות על מנת להביא ילדים לעולם. במצבים אלו, חשוב לא רק להתייחס למטרה – ההריון הנכסף, אלא להקדיש תשומת לב לזוגיות כבר בשלב זה. כחלק משמירה על האינטימיות הזוגית, אפשר להיות רגועים – ניתן להמשיך לקיים יחסי מין גם במהלך טיפולי פוריות. רוצים פרטים נוספים? במאמר הבא.

 

ראשית – מתי יש צורך בטיפולי פוריות?

במרבית המקרים, בני זוג המעוניינים להיכנס להריון, מנסים תחילה להשיג מטרה זו בצורה הטבעית. אך השגת הריון היא עניין מורכב, ועל כן, לעתים קרובות יעברו כמה חודשים עד שיושג הריון מבוקש. כדי שהביצית של האישה תופרה על הזרע ותשתרש היטב בדופן הרחם, חייבים להתקיים תנאים רבים. ראשית, יחסי המין חייבים להתקיים סמוך למועד הביוץ, שכן ללא ביוץ אין ביצית. מלבד זאת, איכות הביצית ואיכות הזרע צריכות להיות טובות מספיק לצורך הפריה. לאחר שההפריה עצמה בוצעה, חלוקת התאים שלה צריכה להתבצע באופן תקין, ולבסוף ההשתרשות של הביצית ברחם צריכה לעבור בשלום. כפי שניתן לראות, ישנם שלבים רבים בהשגה של הריון ספונטני, ועל כן, את בירור מצב הפוריות מתחילים בדרך כלל כאשר בני הזוג השלימו שנה שלמה של ניסיונות. עם זאת, כאשר מדובר בבני זוג שעברו את גיל 35, מומלץ להתחיל בבירור לאחר מספר חודשים. בהתאם לבדיקות שיתבצעו, יוחלט איזה טיפול פוריות נדרש, ותיבנה תכנית להשגת הריון.

 

איכות הזרע

אחד החששות של זוגות רבים היא שקיום יחסי מין ייפגעו באיכות הזרע הנדרש לצורך ההפריה. על כן, בני זוג שהתחילו טיפולי פוריות, או בני זוג המעוניינים להביא ילד באמצעות פונדקאות בארץ או פונדקאות בחו"ל, נמנעים מקיום יחסי מין לפני מתן זרע. אך למעשה, אלא אם כן קיימת התוויה רפואית כלשהי, אין סיבה לחשש זה. אומנם קיום יחסי מין עשוי לגרום לריכוז זרע נמוך יחסית, אך בדרך כלל התנועתיות של הזרע (שהיא הדבר החשוב) לא תיפגע. ישנם גם מקרים שקיום יחסי מין בזמן טיפולי פוריות יוביל דווקא להריון, והרי, בסופו של דבר, זאת המטרה.

 

מורידים לחץ

כאמור, בדרך כלל אין לצורך להימנע מקיום יחסי מין בעת טיפולי פוריות. למעשה, ברוב המקרים אפילו מומלץ להמשיך וליהנות מהאינטימיות מבן הזוג. ליחסי מין תפקיד חשוב בזוגיות, מאחר שהם מסייעים לחזק את הקרבה בין בני הזוג ולהעמיק את הקשר ביניהם. בני זוג החשים בטוחים בזוגיות שלהם והמתקשרים היטב זה עם זה, יתמודדו טוב יותר עם טיפולי הפוריות ועם האתגרים שלהם. מלבד זאת, קיום יחסי מין והקרבה הגופנית לבן או לבת הזוג עשויים להפחית את תחושת הלחץ הנפשי של בני הזוג, והדבר עשוי להועיל מאוד לטיפולי הפוריות. לחץ נפשי גבוה גורם להפרשה מוגברת של הורמונים כמו פרולקטין, והללו עלולים לפגוע בהצלחתם של טיפולי הפוריות. על כן, גם בזמן טיפולי פוריות, מומלץ שלא לשכוח את הזוגיות, לבלות זמן משותף ביחד, וגם ליהנות מקיום יחסי מין.