חוק הפונדקאות בישראל בהשוואה לעולם

 

לכאורה, הריון ולידה הוא אחד הדברים הטבעיים ביותר בחיים, אלא שעבור רבים מדובר למעשה בתהליך מורכב המצריך סיוע משמעותי. כאשר אין אפשרות להיעזר בטיפולי פוריות או כאשר אפשרות זו אינה עומדת על הפרק, יש לעיתים צורך להיעזר בשירותי פונדקאות לנשיאת ההריון. בארץ תחום זה עלה בזמן האחרון לכותרות, בשל דרישות חברתיות שונות שהובילו לשינויים בחוק. אך גם כיום, לאחר שתוקן החוק הקיים, קיימות עדיין הגבלות רבות באשר למי שזכאי להיעזר בתהליך ובאשר למי שיכולה לשמש כאם פונדקאית. המאמר הבא נועד לסקור את החוק בארץ בהשוואה לחוקים הקיימים בעולם כולו.

החוק בארץ

חוק הפונדקאות בארץ שונה כאמור לאחרונה, אך השינוי אינו עונה על צרכיהם של רבים. כיום, כל אדם או זוג המעוניינים לפתוח בהליך פונדקאות נדרשים לעמוד בקריטריונים מסוימים. בעבר תהליך זה היה פתוח בפני זוגות נשואים בלבד (זוגות הטרוסקסואליים), אך במסגרת החוק החדש גם נשים שאינן נשואות יכולות להיעזר בתהליך. כך או כך, האישה נדרשת להוכיח כי היא אינה יכולה לשאת בהריון בשל סיבות רפואיות שונות, ועל כן מבקשת להיעזר בפונדקאית. כאמור חוק זה אינו פתוח בפני רבים אחרים, כגון זוגות חד מיניים או גברים המבקשים להיות הורים יחידניים. מלבד הגבלה על מבקשי הפונדקאות, קיימת גם הגבלה על מי שיכולה להיות פונדקאית; בעבר רק נשים שאינן  נשואות יכלו להיות פונדקאיות, אך כיום גם נשים שהן נשואות יכולת לשמש כנושאות הריון, ובלבד שיעמדו בבדיקות הרפואיות שמחייב אותן החוק.

פונדקאות בגיאורגיה

כאשר נדרשת פונדקאות בחו"ל, אחד היעדים המבוקשים ביותר בקרב ישראלים המעוניינים להיעזר בפונדקאית הוא גיאורגיה. מדינה זו קרובה יחסית לישראל, ועל כן רבים בוחרים בה. עם זאת, חשוב להכיר את חוק הפונדקאות שלה, שבדומה לחוק הישראלי, אף הוא מטיל הגבלות שונות. גם בגיאורגיה רק זוגות הטרוסקסואליים נשואים יכולים להביא לעולם ילדים באמצעות פונדקאות, כלומר זוגות חד מיניים או הורים יחידניים אינם יכולים להיעזר בהליך זה. בני הזוג המעוניינים להיעזר בהליך זה נדרשים להוכיח כי האישה אינה מסוגלת לשאת הריון ורק לאחר מכן נחתם ההסכם מול הפונדקאית. בעת הצורך מותר גם השימוש בתרומת ביצית או בתרומת זרע, ובסיומו של התהליך בני הזוג יוגדרו מבחינת החוק כהורים החוקיים של היילוד.

פונדקאות בהודו

בעבר, הודו נחשבה לאחת המדינות המרכזיות במקרים שבהם פונדקאות בישראל לא הייתה אפשרית. אלא שהליך זה לא היה מבוקר כראוי והוביל לניצולן של נשים רבות בתחום, ועל כן בשנת 2010 נחקקו חוקים חדשים שמטרתם להגן על האם הנושאת ולהגדיר מחדש את מי זכאי להיעזר בפונדקאות. במסגרת החוק החדש, רק זוג החי ביחד והמקיים יחסי אישות החוקיים בהודו, יכולים להיעזר בפונדקאית. משמעות הדבר, היא שרק זוגות נשואים הטרוסקסואליים יכולים להיעזר בפונדקאות, ועל כן, כיום גם הודו אינה מאפשרת לזוגות חד מיניים או להורים יחידניים להיעזר בהליך זה. יחד עם זאת, החוק אינו מגדיר מהו הפיצוי שהאישה צריכה לקבל בגין שירותיה, מצב המוביל לכך שנשים רבות הופכות בשל מצוקה כלכלית ל"מכונות ילודה". בשל כך, ייתכן כי בקרוב יתקבל בהודו חוק חדש המגדיר מחדש את תחום הפונדקאות במדינה, והמגביל משמעותית את אפשרות קיומה של פונדקאות מסחרית.

פונדקאות בארצות הברית ובקנדה

אפשרות נוספת עבור מי שנצרך לשירותי פונדקאות, היא לפנות לארצות הברית או לקנדה. אך גם כאן קיימות הגבלות שונות. בקנדה למשל הפונדקאות נחשבת להליך אלטרואיסטי בלבד, ועל כן אסור התשלום על שירותים מסוג זה. החוק אומנם מתיר פונדקאות עבור זוגות חד מיניים, אך מכיוון שהפונדקאות אינה כרוכה בתשלום (למעט הוצאות רפואיות) זמני ההמתנה עלולים להיות ארוכים יחסית (כמה שנים). בארצות הברית הפונדקאות אף היא מותרת אך הגדרות החוק והגבלותיו משתנות ממדינה למדינה, ועל כן, נדרש סיוע מקצועי וייעוץ משפטי מתאים.