הליך פונדקאות לעשירים בלבד?

 

הזכות להיות הורה היא עניין טבעי שכל אחד ואחת זכאים לו. אלא שישנם מצבים רבים שבהם בני זוג אינם יכולים להביא לעולם ילדים. הסיבות לכך הן רבות ומגוונות; במקרים רבים מדובר למשל בבני זוג חד מיניים ובמקרים אחרים מדובר באישה שמסיבות רפואיות שונות אינה יכולה לשאת את ההריון. במצב זה קיימת לעיתים אפשרות לאמץ ילד, אך הורים רבים מעוניינים בילד ביולוגי משלהם, ילד שיהיה דמיון מסוים בינו לבינם. לשם כך ניתן להיעזר היום בהליך פונדקאות המבוצע בארץ או בחו"ל. אך כידוע, מדובר בהליך שעלותו אינה נמוכה, ועל כן יש מי שטוען כי הפונדקאות פתוחה רק בפני עשירים. האם כך הדבר?

הליך הפונדקאות המבוצע בארץ

חוק הפונדקאות הישראלי המוכר גם בשם "חוק הסכמים לנשיאת עוברים" נחקק בשנת 1996, והוא מגדיר היטב את מי שזכאי להיעזר בהליך זה ואת הנשים היכולות להיות אם פונדקאיות. חוק זה תוקן לאורך השנים, ובשנת 2018 היו מי שקיוו שהתקנות החדשות ירחיבו את מעגל הזכאים לביצוע של הליך פונדקאות בארץ. אך למרות כל הציפיות, השינויים בחוק היו מוגבלים ביותר; אומנם כיום גם  נשים נשואות יכולות לשמש כפונדקאיות ונשים בודדות יכולות להפוך לאמהות חד הוריות באמצעות התהליך, אך מעבר לכך אין שינוי משמעותי בחוק. הליך הפונדקאות בארץ נועד בעיקר עבור זוגות הטרוסקסואליים שאינם מסוגלים להביא ילד לעולם. זוגות העונים על קריטריון זה פונים לוועדה ייעודית של משרד הבריאות הדנה בבקשתם והיא המחליטה האם לאשר אותה. יחד עם זאת, גם כאשר מדובר בזוגות הטרוסקסואליים לא תמיד יינתן האישור לכך ועל כן רבים פונים לפונדקאות בחו"ל שעשויה להיות יקרה יותר.

עלויות הליך פונדקאות המבוצע בארץ

פונדקאות בישראל היא כאמור תהליך לא פשוט. גם מי שכבר הצליח לקבל את אישורה של הוועדה, נתקל לעיתים בקשיים רבים במציאתה של אם פונדקאית מתאימה. כאמור, על פי החוק הישראלי, נשים המעוניינות להיות פונדקאיות נדרשות לעמוד בתנאים שונים שנקבעו בחוק, ומלבד גילן הביולוגי נבחן גם מצבן הגופני ומצבן הנפשי. בדרך כלל אישה שזו הפעם הראשונה שלה כאם פונדקאית תבקש לרוב לפחות 165,000 ש"ח, ומי שכבר עברה הליך דומה בעבר סביר להניח שתבקש סכום יותר גבוה. באופן כללי, כאשר מתחשבים בעלויות נוספות כגון שירותים משפטיים ועלויות של בדיקות רפואיות והליכים נדרשים, עלות הליך פונדקאות בארץ יכול גם להגיע ל-250,000 ש"ח ויותר.

הליך הפונדקאות בחו"ל

עלותו של הליך פונדקאות בחו"ל אינה תמיד שונה מעלות הליך פונדקאות בארץ, הדבר תלוי בעיקר במקום שבו בוחרים. חשוב גם לציין שלא כל מדינה פותחת את הליך הפונדקאות בפני כולם, וישנן מדינות שבדומה לישראל אינן מאפשרות לזוגות חד-מיניים להיעזר בהליך זה. על כן, זוגות חד-מיניים נאלצים לפנות ליעדים רחוקים יחסית כגון ארצות הברית, ולשלם על הוצאות נוספות בגין שהות ומחייה במקום. כך, פונדקאות בארצות הברית עלולה להסתכם בכ-230,000 דולר (מעל ל-800,000 ש"ח). בקנדה הסמוכה, לעומת זאת, הפונדקאות היא אלטרואיסטית ועל כן אינה כרוכה בתשלום, אך עדיין יש צורך בעלויות נוספות כגון הוצאות משפטיות והוצאות רפואיות. בשל הוצאות המחייה הרבות, זוגות רבים מעדיפים לבחור במדינות הקרובות יחסית לישראל, למשל מדינות מזרח אירופה, שם עלות ההליך קרובה לעלות שבארץ. יחד עם זאת, יש לציין כי עלות המחיר בחו"ל כוללת בדרך כלל תשלום נוסף על שירותים משפטיים נדרשים כגון העברת עוברים קפואים והסדרת מעמדו של הרך הנולד, והללו עשויים להסתכם בכמה עשרות אלפי שקלים.