בעיות פוריות אצל הגבר? אלו כנראה הסיבות

כאשר בני זוג מעוניינים להיכנס להריון, בדרך כלל הם ינסו להשיג את ההריון המבוקש דרך הרגילה. אלא שלעיתים חולפים חודשים ארוכים ללא התוצאה הרצויה. כאשר חולפת שנה וטרם הושג הריון, זה הזמן להגיע לבירור אצל מומחה פריון. בשלב זה שני בני הזוג יעברו בדיקות שונות במטרה לאתר את הגורם לאי-הפריון ולהתאים לבני הזוג את תוכנית הטיפול המתאימה. לבעיות פוריות אצל נשים סיבות רבות, אך מה לגבי בעיות פוריות אצל הגבר? המאמר הבא יעסוק בנושא זה.

אורח חיים

כידוע, העולם שבו אנו חיים היום רווי לחצים. שגרת היום-יום שלנו עמוסה במטלות שונות ורובנו עובדים שעות ארוכות ותובעניות. אורח חיים זה עלול להזיק למערכות הגוף השונות, במיוחד אם מלווים אותו מנהגים מזיקים כגון עישון, חוסר פעילות גופנית ותזונה לא מאוזנת. מלבד זאת, גם בגדים הדוקים מדי, ועבודה המתבצעת בישיבה לאורך שעות ארוכות עלולים לפגוע בפוריות של הגבר. על כן, במסגרת בירור בעיות פוריות, ולפני תחילת טיפולי פוריות, חשוב לבדוק את המצב הבריאותי הכללי של הגבר (והאישה) ואורח החיים שלהם. לעיתים יתברר גם כי שינוי בסביבת החיים עשוי לסייע בפתרון הבעיה.

מצב בריאותי כללי

אחד הדברים הראשונים שנבדקים כאשר זוג פונה להליך בירור בעיות פוריות הוא מצבה הבריאותי של האישה ומצבו הבריאותי של הגבר. במסגרת בדיקה זו נבחן גם מצבו של איבר המין במטרה לשלול את קיומן של חסימות שונות בצינורות הזרע. חסימה בצינור המוביל את הזרע או דלקת באזור של מערכת הרבייה עלולות לפגוע באיכות הזרע ובאפשרות להשיג הריון. הרופא המטפל עשוי גם לבדוק אם הגבר סובל משפיכה רטרוגרדית, הגורמת לכך שתאי הזרע אינם מגיעים לאיבר המין אלא נפלטים לשלפוחית השתן. במקרים קיצוניים ייתכן כי קיימים גידולים באזור, ועל כן, חשוב מאוד לבצע בדיקה מקיפה לפני תחילת טיפולי פוריות, כדי לשלול את קיומן של בעיות רפואיות שונות.

איכות הזרע

כפי שכולנו יודעים, כדי להשיג הריון בריא, נדרש תא ביצית ותא זרע. כדי שהמפגש ביניהם אכן יוביל להריון, תא הביצית ותא הזרע צריכים להיות תקינים מבחינה גנטית. על כן, כאשר זוג אינו מצליח להרות, במסגרת בירור בעיות פוריות נבדק גם מצבו של הזרע ואיכותו. בעיות באיכות הזרע יכולות להיות ממקור גנטי (בעיות כרומוזומליות בתא הזרע עצמו) או ממקור הורמונלי. אם הדבר רלוונטי, במסגרת טיפולי פוריות תיבדק גם האפשרות כי הגבר סובל מווריקוצלה שמשמעותה נפיחות וריד הנמצא באשך. נפיחות מעין זה מלווה בטמפרטורה גבוהה יותר באשך, וכך עלולה להיפגע האיכות של תאי הזרע.

אשך טמיר

כאמור, על מנת שתאי הזרע יהיו בריאים, וכדי שתתאפשר הפריה, נדרשת טמפרטורה מסוימת – לא גבוהה מדי ולא נמוכה מדי. זוהי אחת הסיבות למיקומם של האשכים מחוץ לגופו של הגבר. עוד במהלך ההריון, יורדים האשכים אל שק האשכים, אך לעיתים תהליך זה נפגע מסיבה כלשהי. במקרים אלו, כאשר האשכים לא ירדו מהבטן לשק האשכים, מתקיים מצב שנקרא "אשך טמיר". מצב זה עלול לפגוע בייצור הזרע, אך רק בירור בעיות פוריות יסייע לקבל תמונה ברורה של המצב.

בסיכומו של דבר, בירור בעיות פוריות יכול לסייע לא רק בהשגת ההריון הרצוי אלא גם בבדיקת מצבו הכללי של הגוף. על כן, לפני שמתחילים טיפולי פוריות, חשוב לוודא שנעזרים במומחה בעל ניסיון שיוכל לספק טיפול יסודי ומקיף.