באילו מדינות מומלץ לעבור תהליך פונדקאות?

 

בסוף שנות ה-90 של המאה העשרים, נחקק במדינת ישראל חוק הפונדקאות, או בשמו המלא "חוק הסכמים לנשיאת עוברים". מאז כניסתו לספר החוקים ועד היום הוא ממשיך לעורר מחלוקות רבות ומדי פעם חלים בו שינויים שונים בהתאם לדרישת הציבור. אך חוק זה, על אף התיקונים שחלו בו, מערים קשיים רבים על זוגות ויחידים המעוניינים להיעזר בו לצורך הפיכתם להורים. פונדקאות בארץ היא תהליך הפתוח בפני זוגות הטרוסקסואליים בלבד או בפני נשים יחידות שאין באפשרותן לשאת את ההריון מסיבות שונות. גם זוגות ויחידים העומדים בקריטריונים שנקבעו בחוק, לא תמיד מצליחים להשלים את התהליך בארץ, בין אם בשל קשיים בירוקרטיים ובין אם בשל קושי לאתר אם פונדקאית מתאימה. על כן, רבים פונים להליך פונדקאות בחו"ל, ומאמר זה יסקור שלושה יעדים מבוקשים.

 

פונדקאות בגיאורגיה

בעבר, המזרח הרחוק היה נחשב לברירת המחדל עבור זוגות המעוניינים להשלים הליך פונדקאות בחו"ל. אך כיום, אחרי שיעדים כגון הודו קבעו הגבלות חדשות, מזרח אירופה היא אחד היעדים המבוקשים ביותר להליך פונדקאות, גם עבור זוגות הטרוסקסואליים וגם עבור זוגות חד-מיניים. רוב הזוגות והיחידים הבוחרים במסלול זו, נעזרים בסוכנות ייעודית ובאנשי מקצוע המסייעים להם להשלים את התהליך, כאשר בדרך כלל בוחרים בגאורגיה כיעד הרצוי, בשל כמה סיבות מרכזיות.

  • יעד קרוב – גיאורגיה קרובה יחסית לישראל. משך הטיסה עומד על שעתיים וחצי, ועל כן ההגעה מהירה, ובדרך כלל ללא עיכובים מיותרים. המרחק הקצר מאפשר להורים לעתיד לעקוב מקרוב אחר התהליך ולהגיע בעת הצורך לביקור.
  • עלות נמוכה יחסית – בגיאורגיה עלות המחיה אינה גבוהה, מה שמאפשר להוזיל את תהליך הפונדקאות. הביקור בגיאורגיה אינו כרוך בהשקעה גדולה של כסף, אך מנגד – מתקני הרפואה במקום אינם נופלים באיכותם מאלו הקיימים בארץ.
  • ללא סיבוכי בירוקרטיה – הליך הפונדקאות פשוט יחסית וגם השלמתו קלה. בתעודת הלידה שמנפיקה ממשלת גיאורגיה מופיעים שמות ההורים בלבד וכך רישום היילוד נעשה פשוט וקל, ללא צורך לציין את דבר הליך הפונדקאות.

פונדקאות בקנדה

עבור זוגות ויחידים שאינם יכולים להשלים הליך פונדקאות בישראל, קנדה נחשבת לאחד היעדים המבוקשים. כיום היא גם אחד משני היעדים היחידים המאפשרים פונדקאות בחו"ל גם לזוגות חד-מיניים. אומנם מדובר ביעד המרוחק יחסית מישראל, אך לבחירה בפונדקאות בקנדה יש יתרון מרכזי אחד; בקנדה הליך הפונדקאות מתאפשר רק על בסיס אלטרואיסטי בלבד, כלומר האם הנושאת את ההריון אינה מקבלת תשלום (מלבד החזר ההוצאות שלה). יש לציין כי אם מדובר בזוגות חד-מיניים, ניתן גם לבחור בקנדה תורמת ביצית. במקרים אלו, התורמת היא אומנם אנונימית, אבל להורים לעתיד יש גישה למידע רפואי כמו גם למידע אישי מוגבל. על אף יתרונותיו של הליך זה, חשוב לזכור כי מכיוון שמדובר בהליך אלטרואיסטי, ההורים לעתיד עלולים לחכות כמעט עשרה חודשים עד שיצליחו למצוא אם פונדקאות מתאימה.

 

פונדקאות בארצות הברית

יעד נוסף הפתוח גם הוא בפני זוגות חד-מיניים, הוא כמובן ארצות הברית. כאן בדרך כלל זמני ההמתנה להתחלת התהליך הם נמוכים יותר, וניתן להיעזר בעת הצורך בתרומת ביצית. בניגוד להליך בקנדה, הליך פונדקאות בארצות הברית כרוך בתשלום, ועשוי להגיע גם עד ל-150 אלף דולר. מכיוון שמדובר בעלויות גבוהות יחסית וביעד מרוחק יחסית, בדרך כלל יבחרו בו זוגות ויחידים שאין באפשרותם להשלים את התהליך ביעד קרוב יותר. במידה שבוחרים בפונדקאות בארה"ב, חשוב לבצע את התהליך באופן מסודר, ולהיעזר באנשי מקצוע ובעורכי דין הבקיאים בתחום.