אילו האתגרים שיעמדו בפניכם בתהליך המורכב של פונדקאות

 

הליך הפונדקאות הוא היום מתנה אמיתית עבור זוגות ויחידים המעוניינים להביא ילדים לעולם. במסגרת הליך זה נבחרת אם פונדקאית הנושאת את ההריון עבור ההורים המיועדים. כדי להקל את התהליך וכדי למנוע היקשרות רגשית של האם הנושאת לעובר, במדינות רבות האישה הפונדקאית אינה האם הביולוגית ובעת הצורך ניתן גם להיעזר בתרומת ביצית או בתרומת זרע. הליך פונדקאות חוקי המתבצע במסגרת התקנות הוא לרוב מוסדר לברור, אך גם במקרים אלו עדיין עלולים להתעורר קשיים שונים. על כך – במאמר הבא.

 

קביעת זכאות

כמו בתהליכים מורכבים רבים, הקושי המרכזי בהליך פונדקאות בארץ הוא בדיקת הזכאות והבירוקרטיה הכרוכה בהתחלת התהליך ובהשלמתו. מדינת ישראל מגדירה באופן מדוקדק מי רשאי להיעזר בהליך פונדקאות בישראל, והיא מציבה תנאים מפורטים והגבלות רבות. בין השאר, במדינת ישראל הליך הפונדקאות מאושר רק עבור בני זוג הטרוסקסואליים נשואים ועבור נשים יחידות שאינן יכולות לשאת את ההריון. גברים יחידים או זוגות חד-מיניים אינם זכאים לבצע הליך פונדקאות בישראל. גם כאשר מדובר בזוג נשוי העונה על הדרישה הבסיסית הזאת, עליו לעבור ועדה המורכבת מאנשי מקצוע ולהוכיח כי אם האישה תישא בהריון היא תסכן את חייה. בני הזוג נפגשים גם עם פסיכולוג ועם עובד סוציאלי הבודקים את כשירותם הנפשית. במסגרת זו מוצעות להם גם חלופות כגון אימוץ. רק בסיומה של פעילות הוועדה יתקבל האישור המבוקש ויותר לבני הזוג להתחיל בהליך הפונדקאות. מכיוון שמדובר בהליך בירוקרטי שבמסגרתו נדרשים בני הזוג להציג מסמכים רבים, כדאי לפנות לאיש מקצוע כגון פרופ' יעקב לברון, וכך ניתן יהיה להשלים את התהליך במהירות האפשרית.

מציאת אם נושאת מתאימה

הקושי המרכזי הבא בהליך הפונדקאות הוא כמובן מציאת אם פונדקאית. אם מדובר בזוג נשוי העומד בדרישות החוק הישראלי, הרי ניתן להתחיל חיפוש זה בארץ. יש לציין כי הביקוש לנשים פונדקאות הוא גבוה, ועל כן במסגרת הליך פונדקאות בישראל ייתכן שתחפשו את האישה המתאימה במשך כה חודשים טובים. במקרים שבהם נתקלים בקשיים או אם ההורים המיועדים אינם עומדים בדרישות החוק הישראלי, ניתן כמובן לפנות לביצוע פונדקאות בחו"ל. כאן חשוב לשים לב כי גם מדינות אחרות מציבות הגבלות שונות, ועל כן יש לוודא כי ההורים המיועדים עומדים בתנאים שהוגדרו. מעבר לכך, כאשר פונים להשלמת הליך פונדקאות בחו"ל ישנם הרבה פרטים ושיקולים חוקיים שיש לתת עליהם את הדעת. על כן, מומלץ להיעזר ברופא עם ניסיון המכיר היטב את התחום ויכול לסייע בהשלמת ההליך בקלות ובמהירות.

היבטים רפואיים

בכל הריון, גם בכזה המתוכנן היטב, עלולות להתגלות בעיות רפואיות שונות. בעיות אלו יכולות להיות בבריאותה של האם הנושאת אך גם בבריאותו של העובר. מלבד זאת, בהליכים מסוג זה, אין זה נדיר שהאם הפונדקאית נושאת תאומים, וכך ההריון הופך להיות הריון בסיכון. על כן, גם אם בוחרים בהליך פונדקאות וגם אם משלימים את ההליך בחו"ל, חשוב להסתייע בעו"ד המתמחה בתחום ובאנשי מקצוע מתחום הרפואה כמו פרופ' יעקב לברון שמומחה בהפריה חוץ גופית והליכי פונדקאות. אנשי מקצוע אלו מודעים לקשיים הספציפיים ולסיכונים הרפואיים ובעזרתם ניתן יהיה לנסח חוזה ברור ומפורט שבו מצוינים כל התרחישים וכל דרכי הפעולה.

בסיכומו של דבר, הליך הפונדקאות הוא מורכב וארוך, ועל כן, על מנת להשלים אותו בהצלחה מומלץ לפנות לעזרתם של מומחים בתחום. באופן זה ניתן יהיה להבטיח כי בסופו של התהליך תקום משפחה חדשה, וההורים המיועדים יתחילו חיים חדשים עם התינוק שלהם.