איך להימנע מנוכלות בפונדקאות?

 

הרצון להיות הורה לילד הוא אחד הטבעיים ביותר, אך עבור רבים ההורות מושגת רק אחרי מאמצים רבים וממושכים. ישנם מקרים שבהם אדם יחיד או זוג יכולים להפוך להיות הורים רק באמצעות תהליך פונדקאות, המאפשר להם לחבוק ילד ביולוגי משלהם. זהו תהליך מבורך את גם רגיש מאוד, ולעיתים אינו פשוט כלל. בני זוג ויחידים המעוניינים להפוך להורים באמצעות פונדקאות מגלים כי החוק מערים עליהם קשיים רבים, ולעיתים גם לא קל למצוא את האם הפונדקאית המתאימה. מלבד זאת, חשוב לשים לב שכמו בכל תחום אחר בחיים, גם כאן עלול להיות מי שינסה לנצל את המצב לטובתו ולהונות את ההורים לעתיד. על כן, כדי לעבור את תהליך הפונדקאות בהצלחה וכדי להימנע ממעשי נוכלות יש לשים לב לדברים הבאים.

אין קיצורי דרך

כשמדובר בילדים – אין מקום לקיצורי דרך. מטבע הדברים הליך הפונדקאות הוא יקר מאוד; יש לזכור כי האישה הנושאת את ההריון נדרשת לעבור תהליך רפואי לא פשוט המשפיע על בריאותה הכללית, ועל כן סביר להניח שהיא תבקש פיצוי הולם לשירותיה גם אם היא שמחה לסייע להורים המיועדים. מלבד התשלום לאם הפונדקאית, יש להתחשב גם בעלויות נוספות הכרוכות בהליך. במקרים רבים נדרשות בדיקות רפואיות, בדיקות דם, פגישות עם גורמים מומחים וכיוצא בזה. כל אלו כרוכים בעלות מסוימת, וכדי לקבל אומדן באשר לעלויות הצפויות מומלץ ללמוד את הנושא ולהתייעץ עם אנשי מקצוע בעלי מומחיות בתחום. על כן כאשר מוצעים להורים הטבות מיוחדות או הנחות יוצאות דופן כדאי להתייחס אליהן בביקורתיות ולבחון אותן לעומק.

בוחרים באנשי המקצוע הנכונים

הליך פונדקאות בארץ מוגדר באופן ברור על ידי החוק. ההורים לעתיד נדרשים לפנות לוועדה מסודרת הבוחנת את בקשתם, והיא בודקת כמובן גם את מצבה הרפואי של האם הנושאת ואת מצבה הנפשי. בשל הליך מסודר זה, המאפשר לקבוע באופן מדויק גם את הסדרי התשלום, בדרך כלל ההליך בארץ יבטיח את שביעות רצונם של הצדדים ויגן על זכויותיהם. לעומת זאת, פונדקאות בחו"ל עלולה להיות כרוכה בסיכון גבוה יותר לרמאות, בין השאר משום שלא תמיד ישנו פיקוח מסודר הל ההליך. על כן, חשוב לבחור באנשי מקצוע בעלי שם ובסוכנויות שכבר הוכיחו את יכולתן בתחום.

מקבלים המלצות וחותמים על הסכם מסודר

לצערנו, יש כאמור גורמים המנצלים לרעה את הרצון העז של בני הזוג בילד. יש המבקשים סכומים גדולים עוד לפני התחלת התהליך, וזאת בתואנות אלו ואחרות. על כן, חשוב מאוד שלא למסור סכומי כסף משמעותיים בלי לבדוק שהם אכן מושקעים בהליך פונדקאות מוסדר וחוקי. לשם כך, אם הפונדקאות נעשית דרך סוכנות, יש לבצע תחקיר מעמיק באשר לניסיון העבר שלה. רצוי בדוק היטב את ההמלצות של לקוחותיה הקודמים, ואף לבקש לשוחח עם ההורים שכבר נעזרו בתהליך. סוכנות שאין באפשרותה לספק המלצות ראויות – ייתכן מאוד שאינה סוכנות לגיטימית. בסיומה של בדיקה זו, יש לחתום על חוזה מסודר המגדיר היטב את החובות ואת הזכויות של כל הצדדים. לשם כך חשוב לוודא כי כל סעיפי החוזה כתובים באופן ברור, ובעת בצורך מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום.