איזה טיפול פוריות הוא המומלץ ביותר?

מבין כל ענפי הרפואה, אחד המתקדמים והחדשניים ביותר הוא תחום הפריון. הסיבה לכך ברורה; הבאת ילד חדש לעולם מביאה עימה אושר רב, והיא נחשבת למשאת נפשם של זוגות רבים ושל יחידים. אלא שבמקרים רבים, הדרך המסורתית אינה אפשרית, ונדרשים טיפולי פוריות והליכים רפואיים שונים לשם הגשמת הרצון להרחבת המשפחה. האדם או הזוג המגיעים להתייעצות עם מומחה מוצפים במידע רב ולא תמיד הם פנויים באותו הרגע לקבל החלטה לגבי המשך הדרך. המאמר הבא יציג סקירה כללית של טיפולי הפוריות וינסה לעשות קצת סדר בתחום זה.  

מתי יש צורך לפנות לטיפולי פוריות?

בדרך כלל, כאשר בני זוג מעוניינים להביא ילד לעולם, הם ינסו קודם את השיטה הרגילה. אך גם בכל הנוגע לעניין טבעי זה לא תמיד לבני הזוג יש את כל הידע הדרוש. כדי להשיג הריון, אין די בקיום יחסי מין; הריון מושג רק לאחר שמתקיים מפגש בין תא הביצית של האישה לבין תא הזרע של הגבר. אך גם זה אינו סופו של התהליך. לאחר המפגש הראשוני, הביצית המופרת (הנקראת זיגוטה) צריכה להמשיך בתהליכי החלוקה, ולעבור בהצלחה את שלב ההשתרשות בדופן הרחם. בכל שלבים אלו עלולות להתרחש תקלות שונות, ועל כן במקרים רבים חולפים חודשים ארוכים עד שמושג ההריון המבוקש. מלבד זאת, כדי להשיג הריון בריא, החומר הגנטי של הביצית ושל תא הזרע צריכים להיות תקינים. בשל מורכבות התהליך כולו, ייתכן כי יהיה צורך בשנה שלמה על מנת להשיג הריון. על כן, כאשר מדובר בזוג צעיר, מתחת לגיל 35, נהוג להמתין כחצי שנה לפחות (של ניסיונות להיכנס להריון) לפני הפנייה לגורם מומחה. אך כאשר קיימת היסטוריה משפחתית של קשיי פוריות, או כאשר מדובר בזוג מבוגר יותר, רצוי לפנות עוד קודם, לעיתים כבר בעת התכנון הראשוני.

אילו טיפולי פוריות קיימים?

בתחום הפריון, מומחים רבים, וביניהם פרופ' יעקב לברון, מציעים טיפולי פוריות שונים, חלקם מיועדים לנשים וחלקם לגברים.

טיפולי פוריות לגברים:

  • טיפול תרופתי – לעתים הסיבה לאי-הפריון עשויה להיות זיהום כלשהו. במקרים אלו הפתרון פשוט יחסית – טיפול תרופתי המיועד לרפא את הזיהום.
  • ניתוח – במקרים שבהם בעיית הפריון מקורה באיבר המין עצמו, ייתכן כי ניתן יהיה לפתור אותה באמצעות ניתוח כגון תיקון וריקוצלה.
  • הפקת זרע והשבחת זרע – ישנם מצבים שבהם יש צורך להוציא את הזרע באמצעים ניתוחיים. במקרים אחרים, ייתכן כי יידרשו הליכים להשבחת איכות הזרע.

טיפולי פוריות לנשים:

  • טיפול הורמונלי – טיפול מסוג זה עשוי להועיל למשל במצבים שבהם האישה אינה מבייצת. נטילת ההורמונים (בדרך כלל בגלולות) תסייע לעודד ביוץ.
  • זריקות FSH – אמצעי טיפולי נוסף הוא זריקות של הורמון FSH. מטרת זריקות אלו היא לגרות צמיחה של זקיקים וכך לאפשר את הבשלתן של ביציות.
  • שאיבת ביציות והפריה חוץ גופית – טיפול מסוג זה נחשב למתקדם ביותר. שאיבת הביציות מבוצעת בדרך כלל בהרדמה מלאה, כאשר המטרה היא להפרות את הביציות מחוץ לרחם ולהחזיר את העוברים בחזרה לגוף האישה.

מהו טיפול הפוריות המומלץ ביותר?

תחום הפריון כולל כאמור טיפולים רבים, אך בטרם בוחרים בטיפול הנכון, חשוב לבצע אבחון מלא של המצב. למעשה, אין בנמצא טיפול אחד המתאים לכל אישה או לכל זוג, אלא יש להיוועץ במומחה כמו פרופסור יעקב לברון ולהרכיב עם המטופלים את התוכנית הנכונה עבורם. בדרך כלל, במסגרת תוכנית הטיפולים, יבחרו בהתחלה הטיפולים הפשוטים יותר (כגון נטילת הורמונים דרך הפה להשראת ביוץ), ורק לאחר מכן ישקלו טיפולים מורכבים כגון זריקות או הפריה חוץ גופית. עם זאת, אופן הטיפול מותאם כאמור למצב הרפואי של המטופלים ותלוי בתהליך האבחון ובתוצאותיו.